Skip to the main content

Original scientific paper

Nekoliko mogućih predrimskih modela za srednjovjekovnu skulpturu u Panoniji

Vladimir Peter Goss ; Filiozofski fakultet Sveučilišta u rijeci


Full text: croatian pdf 334 Kb

page 7-16

downloads: 767

cite


Abstract

Cilj ove studije je razmatranje izvora romaničke umjetnosti, konkretno skulpture u svjetlu predrimskih, predklasičnih modela. Autor pritom koristi građu s dvaju ključnih spomenika romanike u južnoj Panoniji, s benediktinske opatije Rudina u Požeškoj kotlini i s Katedrale u Pečuhu. Rudina je s razlogom poznata po svojoj skulpturi kao ključni spomenik romanike u Slavoniji, a posebice po svojim glavama-konzolama izrazito ekspresivnog stila, unutar kojega postoji više inačica, dakle nekoliko majstora klesara. Za temu je najvažnija skulptura nazvana »Mačak«, s tri lica, tri nosa i četiri oka. Takvi prikazi javljaju se nerijetko u keltskoj umjetnosti, a navode se i analogije iz Reimsa (2. st.) i Belgije. Sličan motiv troglavosti javlja se na perlama pronađenim na Japodskom području Like i u Bosni (Kompolje, Prozor, Donja Dolina), s tom razlikom da je tu riječ o tri lica i šest očiju, premda sjeverozapadno od našeg područja ima primjera i s četiri oka. Te su perle vjerojatno pontski rad, a do nas su doprle posredstvom Kelta, u čijim se grobovima nalaze. Izbuljene oči tih perli, a i nekih drugih pretpovijesnih (keltskih) predmeta iz Panonije, mogle su poslužiti kao uzor za formiranje izbuljenih očiju rudinske skulpture, ali i za formiranje glava i detalja lica na figurama iz Glogovnice pokraj Križevaca. Slične analogije nalazimo i na ograničenom broju konzola s katedrale u Pečuhu, koje su koncepcijom i formatom slične rudinskim, ali s iznimkom rudinskog »Ovna«, s Rudinom nemaju nekih izrazitijih dodirnih točaka. Rudinski stil je najvjerojatnije nastao na Rudini, a potvrda je suvremenim razmišljanjima (Barral i Altet) o lokalnim izvorima romanike, te daleko manjoj količini putovanja ljudi i oblika nego što se to ranije tvrdilo. Dakako, znanstvenici su i ranije ukazivali na predklasične izvore srednjevjekovnih oblika (npr. Jurgis Baltrušaitis), no rijetko kada se mogu naći tako eklatantni primjeri kao što je naš »Mačak«. U skromnom uzroku romaničke skulpture očuvanom na području između Save i Drave našli smo nekoliko uvjerljivih analogija, što pokazuje na mogućnosti koje se otvaraju za slična istraživanja na europskoj razini.

Keywords

Romanika; Slavonija; Panonija; Rudina; Pécs; Glogovnica; Hrvatska; srednjovjekovna skulptura; Kelti

Hrčak ID:

65221

URI

https://hrcak.srce.hr/65221

Publication date:

25.12.2009.

Visits: 1.377 *