Skip to the main content

Review article

https://doi.org/10.32728/mo.05.2.2010.05

ARNHEIMOVA ESTETSKA TEORIJA I STILSKE FIGURE

Dario Saftich ; Edit, Rijek


Full text: english pdf 122 Kb

page 65-76

downloads: 7.319

cite


Abstract

Kad je 1932. godine izašla knjiga njemačkoga znanstvenika Rudolpha Arnheima “Film kao umjetnost” predstavljala je značajan doprinos teorijskoj debati o filmu kao umjetnosti. Arnheim je bio jedan od onih koji su otvorili raspravu: suprotstavio se podrazumijevanom otpisivanju filma iz kruga umjetnosti. Prema Arnheimovu mišljenju između percepcije realnosti i percepcije njezine reprodukcije na filmskom platnu postoje velike različitosti i upravo u tim različitostima treba tražiti umjetničke mogućnosti koje se otvaraju filmu. Rudolph Arnheim, u ovom kontekstu, ne govori o filmskim figurama, međutim raščlanjujući njegove teorijske pretpostavke i filmske primjere koje navodi kao prilog tezi o filmu kao umjetnosti, otkriva se posredna iznenađujuća veza između njegove vizije mogućih umjetničkih dostignuća filma i stilskih figura u filmu. Književne figure, objašnjava nam posredno Arnheim, ne mogu se mehanički pretočiti u filmske. Međutim redatelj može postati umjetnik koji će nam predočiti svijet ne takav kakav objektivno izgleda, nego i subjektivno: on je u stanju stvarati nove realnosti, evocirati čarobne svjetove, stvarati simbolične mostove između činjenica i stvari među kojima u realnom životu ne postoji neposredna veza. Rudolf Arnheim prenio je pojam Gestalt, kako ga je razvila gestalt-psihologija, i na estetiku.

Keywords

film; umjetnost; realnost; percepcija; reprodukcije; stilske figure; književne figure; estetika

Hrčak ID:

66112

URI

https://hrcak.srce.hr/66112

Publication date:

15.11.2010.

Article data in other languages: english

Visits: 8.991 *