Pregledni rad
Obilježja i izazovi distributivnog školskog vođenja
Vesna Kovač
orcid.org/0000-0002-0575-0543
; Filozofski fakultet u Rijeci, Rijeka, Hrvatska
Stjepan Staničić
orcid.org/0000-0001-6188-2340
; Filozofski fakultet u Rijeci, Rijeka, Hrvatska
Iva Buchberger
orcid.org/0000-0003-2309-8154
; Filozofski fakultet u Rijeci, Rijeka, Hrvatska
Sažetak
Rad se bavi razmatranjem fenomena distributivnog školskog vođenja usmjerenog prema aktivnoj participaciji i suradničkom uključivanju različitih dionika, pored ravnatelja, u proces donošenja odluka o ključnim odgojnoobrazovnim pitanjima. Distributivno školsko vođenje ističe se kao jedan od najznačajnijih faktora uspješnosti škola odnosno postignuća učenika, a u širem kontekstu čak i uspješnosti odnosno održivosti obrazovnih reformi. Potrebu za intenzivnijim bavljenjem fenomenom distributivnog školskog vođenja u posljednjih nekoliko godina naglašavaju i relevantne međunarodne organizacije kroz svoje projekte i „policy“ dokumente. Uvidom u zakonsku regulativu može se uočiti da su u hrvatskim školama u određenoj mjeri osigurani formalni preduvjeti za uključivanje različitih dionika u proces donošenja odluka. S druge strane, postoje pokazatelji o nedovoljnoj uključenosti učitelja/nastavnika i drugih pedagoških djelatnika u proces donošenja odluka. Nizak stupanj decentralizacije upravljanja, nedostatan razvoj suradničkih odnosa između različitih dionika tijekom odlučivanja te slab interes za participacijom u procesima odlučivanja samo su neke od prepreka snažnijem razvijanju obilježja distributivnog vođenja u hrvatskim školama. Te se prepreke mogu umanjiti osnaživanjem profesionalnog kapaciteta učitelja/nastavnika i drugih pedagoških djelatnika za odlučivanje i osiguravanjem uvjeta za razvoj suradnje različitih dionika odgoja i obrazovanja.
Ključne riječi
decentralizacija; distributivno školsko vođenje; profesionalni kapacitet učitelja i nastavnika; upravljanje obrazovnim sustavom
Hrčak ID:
136088
URI
Datum izdavanja:
11.11.2014.
Posjeta: 2.539 *