Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.3935/ljsr.v22i2.65
RODNE RAZLIKE U PERCEPCIJI ODNOSA SA SESTROM I MANIFESTACIJI PROAKTIVNE I REAKTIVNE AGRESIVNOSTI KOD MLAĐIH ADOLESCENATA
Marina Jurkin
orcid.org/0000-0002-1559-6826
; Odjel za psihologiju, sveučilište u Zadru, Zadar, Hrvatska
Jelena Ombla
orcid.org/0000-0002-3416-6303
; Odjel za psihologiju, sveučilište u Zadru, Zadar, Hrvatska
Sažetak
Glavni cilj provedenog istraživanja bio je ispitati ulogu kvalitete odnosa među braćom i sestrama u objašnjenju agresivnog ponašanja u adolescenciji. Odnosno, ispitao se doprinos pojedinih dimenzija kvalitete odnosa (toplina, konflikti i majčino favoriziranje) sa sestrom u objašnjenju zastupljenosti proaktivne i reaktivne agresivnosti mlađih adolescenata. U istraživanju su sudjelovali dječaci (N=160) i djevojčice (N=192) u dobi od 13 do 15 godina koji su imali do 5 godina stariju ili mlađu sestru. Rezultati analiza rodnih razlika ukazuju da su dječaci skloniji iskazivanju proaktivne i reaktivne agresivnosti te da u usporedbi s dječacima, djevojčice percipiraju značajno više topline u odnosu sa sestrom. Provedene korelacijske i regresijske analize potvrđuju pretpostavke o značajnoj povezanosti pozitivnih i negativnih aspekata odnosa sa sestrom s nekim aspektima psihosocijalnog funkcioniranja u mješovitim (brat-sestra) i istorodnim dijadama (sestra-sestra). Konkretnije, dimenzija konflikata u odnosu sa sestrom izdvojila se kao značajan nezavisan prediktor reaktivne i proaktivne agresivnosti i kod dječaka i djevojčica. Odnosno, rezultati regresijskih analiza pokazuju da višu razinu proaktivne i reaktivne agresivnosti iskazuju djevojčice i dječaci koji u većoj mjeri osjećaju antagonizam, natjecanje, svađe i dominaciju u odnosu sa sestrom. Na poduzorku djevojčica značajnim prediktorom reaktivne agresivnosti pokazala se još i dimenzija topline u odnosu sa sestrom.
Ključne riječi
kvaliteta odnosa sa sestrom; proaktivna i reaktivna agresivnost; rana adolescencija
Hrčak ID:
153760
URI
Datum izdavanja:
26.2.2016.
Posjeta: 4.009 *