Prethodno priopćenje
Psiholingvistički pogled na početno opismenjavanje
Lucija Puljak
Sažetak
Početno je opismenjavanje najsloženija nastavna djelatnost za učitelje razredne nastave. Nedovoljna upućenost svih sudionika obrazovanja u dječje jezično-komunikacijske mogućnosti, s kojima nisu usklađeni zahtjevi nastavnoga programa, učenicima, učiteljima i roditeljima učenika prvoga razreda stvara mnogo problema.
Razredni odjeli prvoga razreda najneujednačenija su odgojna skupina koja se uopće može zamisliti. Đaci-prvašići međusobno se razlikuju po govorno-intelektualnim sposobnostima, zadržavanju koncentrirane pozornosti, interesima, predznanju, navikama, iskustvu, socio-emocionalnoj zrelosti, potrebama itd.
S druge strane, nastava materinskoga jezika specifična je u odnosu prema drugim nastavnim predmetima. Najvažnija joj je nastavna zadaća razviti učenikove jezično-komunikacijske mogućnosti, odnosno osposobiti ih da razmjenjuju poruke na materinskom (hrvatskom) jeziku. Zato je nužno da ovladaju jezičnim djelatnostima govorenja, slušanja, čitanja i pisanja. Na početku školovanja učenici mogu oblikovati jednostavne govorne poruke, izraziti misli i želje. Mogu i razumjeti jednostavne govorne poruke. Početak školovanja osobit je po tome što se djeca prvi put izlažu novim govornim djelatnostima, čitanju i pisanju. Međutim, čitanje i pisanje neizmjerno se razlikuju od govorenja i slušanja. Nepoznavanje te činjenice te neodgovarajući odgojni postupci uzrok su većini teškoća za sve sudionike u procesu početnoga opismenjavanja.
Ključne riječi
početno opismenjavanje; početno čitanje; glasovna analiza; glasovna sinteza; pisana poruka
Hrčak ID:
16433
URI
Datum izdavanja:
4.9.2007.
Posjeta: 6.804 *