Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31299/hrri.53.2.3
Uvjerenja studenata učiteljskog studija i zaposlenih učitelja o inkluzivnoj praksi
Dejana Bouillet
orcid.org/0000-0002-0486-3378
; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Vlatka Domović
orcid.org/0000-0001-5794-6786
; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu,
Sanela Ivančević
orcid.org/0000-0001-6227-9703
; Osnovna škola Matije Gubca,
Sažetak
Uvjerenja se odnose na sklop konceptualnih predodžbi koje uključuju opća znanja o pojavama, ljudima i događajima vezanim uz profesionalni kontekst. Ovaj je rad usmjeren na utvrđivanje razlika u uvjerenjima studenata prve, treće i pete godine učiteljskog studija te zaposlenih učitelja o odgojno-obrazovnoj inkluziji i poučavanju učenika s teškoćama, u svrhu utvrđivanja odgovora na pitanje mijenjaju li se i na koji način uvjerenja različitih skupina ispitanika o učenicima s teškoćama i njihovoj inkluziji u odgojno-obrazovni proces. Istraživanje je provedeno na uzorku 585 studenata učiteljskog studija i učitelja zaposlenih u osnovnim školama u Republici Hrvatskoj. Primijenjena je metoda metafora koja uključuje poznati objekt ili događaj kao konceptualno sredstvo za razjašnjenje kompleksnih pojmova ili situacija. Sudionici istraživanja dopunjavali su rečenice ‘Inkluzija učenika s teškoćama u razvoju je kao …. jer …’ i ‘Poučavanje učenika s teškoćama u razvoju je kao … jer …’. Utvrđeno je da u ukupnom uzorku većina ispitanika izražava inkluzivna uvjerenja jer su njihovi odgovori usmjereni na oblikovanje i podržavanje učenika s teškoćama. Međutim, kada je u pitanju proces poučavanja, udio ispitanika koji iskazuju inkluzivna uvjerenja se smanjuje. Inkluzivna uvjerenja u najvećoj mjeri karakteriziraju studente 3. godine učiteljskog studija koji su netom bili uključeni u kolegij o inkluzivnoj pedagogiji, a u najmanjoj mjeri zaposlene učitelje. Ostale skupine studenata dijele gotovo ista profesionalna uvjerenja, što upućuje na nedovoljan doprinos inicijalnog obrazovanja i praktičnog iskustva na transformaciju od predprofesionalnih prema profesionalnim uvjerenjima o inkluzivnom obrazovanju.
Ključne riječi
odgojno-obrazovna inkluzija; učenici s teškoćama u razvoju; inicijalno obrazovanje učitelja, učitelji; uvjerenja; metafore
Hrčak ID:
191745
URI
Datum izdavanja:
30.12.2017.
Posjeta: 3.522 *