Stručni rad
Građanski odgoj i obrazovanje kroz obrazovnu politiku Europske unije: slučaj Hrvatske
Matej Sever
Mateja Horvat
Sažetak
Uz odgovore na početna pitanja ovog rada – može li se govoriti o europskoj obrazovnoj politici te koliko su značajne različite europske institucije u oblikovanju i implementaciji obrazovnih politika – otvara se svojevrsna rasprava o važnosti građanskog odgoja i obrazovanja, kako na europskoj tako i na nacionalnoj razini. Tako se, nakon ukazane važnosti obrazovnih politika općenito, prikazuje i veoma važna uloga građanskog odgoja i obrazovanja – najprije iz europske perspektive. Prije rasprave o statusu građanskog odgoja i obrazovanja u Hrvatskoj, detaljno se definiraju i raslojavaju temeljni pojmovni koncepti – koncept građanstva te koncept naprednog građanstva. Nakon iznesenih temeljnih teorijskih postavki građanskog odgoja i obrazovanja, odnosno onih koje su institucije na europskoj razini prepoznale kao ključne, fokus je usmjeren na stanje u Hrvatskoj. Najprije su ponuđeni razlozi za nužno prepoznavanje građanskog odgoja i obrazovanja kao temeljnog mehanizma učenja za i o demokraciji. Nakon toga, naglasak je stavljen i na specifičnosti „hrvatskog“ građanskog odgoja i obrazovanja u europskom krugu, specifičnosti koje proizlaze iz dugogodišnjeg zanemarivanja ovog koncepta u obrazovnom sustavu. Nakon toga, a umjesto zaključka, jasno su izložene polemike koje se u Hrvatskoj javljaju oko građanskog odgoja i obrazovanja. Naime, probleme se nalazi u mnogim sferama, a ponajviše se koncentriraju na izvođenje te na samu kurikularnu tematiku građanskog odgoja i obrazovanja. Isto tako, u ovom su radu prikazane tri temeljne ideološke kritike građanskog odgoja i obrazovanja u Hrvatskoj koje se mogu podijeliti na kritike iz klerikalne desnice, kritike s desnice te na kritike upućene od strane libertarijanaca.
Ključne riječi
građanski odgoj i obrazovanje; obrazovna politika; Europska unija; građanstvo
Hrčak ID:
224108
URI
Datum izdavanja:
31.7.2019.
Posjeta: 2.626 *