Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.32728/h2018.05
Štrajkovi pulskih tramvajaca kao posljedica njihova lošega materijalnog statusa u kontekstu političkih i ekonomskih kriza u gradu
Jasenko Zekić
; Osnovna škola Tone Peruška, Pula, Hrvatska
Sažetak
Tramvajski promet u Puli, započevši svoje trodesetljetno prometovanje 1904., percipiran je kao segment modernizacije Pule koja je tada doživljavala svoju populacijsku, urbanističku i infrastrukturnu ekspanziju. S druge pak strane, političke i ekonomske krize u gradu utjecale su na funkcioniranje tramvajskoga prometa, odnosno na njegove zaposlenike kao njegovu socijalnu komponentu. Problemi pulskih tramvajaca započeli su već prve godine njegova prometovanja kroz sitna nezadovoljstva, a kulminirali su štrajkovima između 1910. i 1912., koji su se nastavili i nakon Prvoga svjetskog rata. Uzroci njihovih nezadovoljstava koja su se očitovala kroz štrajkove bili su velik broj slabo plaćenih radnika, koji su radili u nepovoljnim uvjetima, uz česte otkaze kao rezultate nepovoljnih ugovora te nedovoljne brige lokalnih vlasti. Nerijetko su njihovi prosvjedi bili rabljeni u tada aktualne političke svrhe, pri čemu su socijalni problemi poprimali nacionalnu razinu, šireći međunacionalne antagonizme. Neriješeni egzistencijalni statusi nerijetko su dovodili i do sukoba među tramvajcima, kao i do raspada njihovih obitelji, a sami štrajkovi i pobune djelomično su utjecali na političke i ekonomske prilike, posebice na svakodnevicu koju su osjećali stanovnici kroz neredovitost prometovanja, neprofesionalnost osoblja zbog učestalosti otkaza i novozapošljavanih slabo priučenih tramvajaca te time uzrokovane česte prometne nesreće.
Ključne riječi
Pula; tramvaj; tramvajci; štrajkovi; politička kriza; ekonomska kriza; nacionalni antagonizmi
Hrčak ID:
224672
URI
Datum izdavanja:
27.12.2018.
Posjeta: 2.108 *