Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.32728/h2018.05

Štrajkovi pulskih tramvajaca kao posljedica njihova lošega materijalnog statusa u kontekstu političkih i ekonomskih kriza u gradu

Jasenko Zekić ; Osnovna škola Tone Peruška, Pula, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 230 Kb

str. 201-225

preuzimanja: 513

citiraj


Sažetak

Tramvajski promet u Puli, započevši svoje trodesetljetno prometovanje 1904., percipiran je kao segment modernizacije Pule koja je tada doživljavala svoju populacijsku, urbanističku i infrastrukturnu ekspanziju. S druge pak strane, političke i ekonomske krize u gradu utjecale su na funkcioniranje tramvajskoga prometa, odnosno na njegove zaposlenike kao njegovu socijalnu komponentu. Problemi pulskih tramvajaca započeli su već prve godine njegova prometovanja kroz sitna nezadovoljstva, a kulminirali su štrajkovima između 1910. i 1912., koji su se nastavili i nakon Prvoga svjetskog rata. Uzroci njihovih nezadovoljstava koja su se očitovala kroz štrajkove bili su velik broj slabo plaćenih radnika, koji su radili u nepovoljnim uvjetima, uz česte otkaze kao rezultate nepovoljnih ugovora te nedovoljne brige lokalnih vlasti. Nerijetko su njihovi prosvjedi bili rabljeni u tada aktualne političke svrhe, pri čemu su socijalni problemi poprimali nacionalnu razinu, šireći međunacionalne antagonizme. Neriješeni egzistencijalni statusi nerijetko su dovodili i do sukoba među tramvajcima, kao i do raspada njihovih obitelji, a sami štrajkovi i pobune djelomično su utjecali na političke i ekonomske prilike, posebice na svakodnevicu koju su osjećali stanovnici kroz neredovitost prometovanja, neprofesionalnost osoblja zbog učestalosti otkaza i novozapošljavanih slabo priučenih tramvajaca te time uzrokovane česte prometne nesreće.

Ključne riječi

Pula; tramvaj; tramvajci; štrajkovi; politička kriza; ekonomska kriza; nacionalni antagonizmi

Hrčak ID:

224672

URI

https://hrcak.srce.hr/224672

Datum izdavanja:

27.12.2018.

Podaci na drugim jezicima: engleski talijanski

Posjeta: 2.108 *