Filozofska istraživanja, Vol. 40 No. 3, 2020.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21464/fi40305
Građenje raspoloženja filmom kao postupak poetizacije
Hrvoje Turković
orcid.org/0000-0002-3111-150X
; Sveučilište u Zagrebu, Akademija dramske umjetnosti, Trg Republike Hrvatske 5, HR–10000 Zagreb
Sažetak
Visokoumjetnička dostignuća u dugotrajnoj tradiciji zapadnjačke estetičke misli vezuju se uz postizanje poetičnosti, a ova uz pobuđivanje osjećaja, pa se i u filmskoj tradiciji poetičnost uspostavljala kao ideal paradigmatski umjetničkog dostignuća filma. No, među različitim tipovima osjećaja kojima raspolaže čovjek, poetska djela ciljaju u pravilu na pobuđivanje nekog općeg raspoloženja, a ne neke izričite emocije. U radu se prvo daje pregled razlika između emocija i raspoloženja, potom se na primjeru uvodne scene u filmu Građanin Kane demonstrira kojim se različitim sredstvima u opisno orijentiranoj uvodnoj sceni postiže određen ‘ugođaj’ (turobno raspoloženje). Pitanje je, međutim, kako se opisanim heterogenim stilskim sredstvima može pobuditi vrlo specifično, jedinstveno, holističko raspoloženje. Odgovor je, ukratko, u tome da jednako kao što raspoloženja utječu na selektivan odnos prema okolini, birajući u njoj za percepciju one aspekte koji su sukladni, kongruentni s osnovnim karakteristikama određenog raspoloženja, tako i filmski stvaratelji biraju onaj repertoar stilskih značajki danoga filma što je kongruentan s ciljanim raspoloženjima kako bi ih pobudili u gledatelja koji prepušteno gleda film.
Ključne riječi
poetičnost; poetizacija filmskog izlaganja; emocija; raspoloženje
Hrčak ID:
245115
URI
Datum izdavanja:
21.10.2020.
Posjeta: 2.842 *