Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.31192/np.19.2.11

Ideja pedagoške deontologije utemeljena na konceptima dužnosti

Mirko Lukaš orcid id orcid.org/0000-0003-2725-3035 ; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijek, Filozofski fakultet, Osijek, Hrvatska
Dean Cikovac orcid id orcid.org/0000-0002-9560-1970 ; Gimnazija Gaudeamus, Osijek, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 136 Kb

str. 391-403

preuzimanja: 634

citiraj


Sažetak

Rad donosi mogućnosti utemeljenja pedagoške deontologije razmatrajući tri različita filozofska koncepta putem kojih se etičkim diskursom odgojno-obrazovnoj djelatnosti naglašava trajna potreba moralnog odgojnog djelovanja. Navedenim stajalištem ukazuje se na snažnu potrebu aktualiziranja, njegovanja i razvijanja moralne svijesti odgojno-obrazovnih djelatnika koja se u odgojnom procesu posreduje odgajaniku kao moralna spoznaja i iskustvo. Deontološki pristup u pedagoškoj djelatnosti uključuje posjedovanje i poštovanje profesionalne dužnosti odgojitelja u odnosima prema odgajaniku, ostalim čimbenicima odgojne djelatnosti i prema cjelokupnoj profesiji. Rad prezentira tri različita filozofska koncepta ideje dužnosti predstavljena u radovima Marka Tulija Cicerona, Immanuela Kanta i Jeremyja Benthama. Analizom autorovih promatranja i odrednica ideje dužnosti mogu se odrediti smjernice za suvremeni pristup poželjnog moralnog odgojnog djelovanja. Rad ideju dužnosti promatra kao obvezu, odgovornost i svijest odgojno-obrazovnih djelatnika koji svojim postupcima i izjavama djeluju na cjelovit razvitak osobnosti odgajanika. Stoga odgojno-obrazovni proces uz razvitak nužno mora djelovati i na zaštiti odgajanika od mogućih štetnih utjecaja koji se svakodnevno pojavljuju kao moralno upitni i odgojno neprihvatljivi.

Ključne riječi

deontologija; dužnost; moral; odgojitelj; profesija

Hrčak ID:

260524

URI

https://hrcak.srce.hr/260524

Datum izdavanja:

16.7.2021.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.645 *