Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

https://doi.org/10.32633/eb.7.2

Procjena potencijalne darovitosti u prirodoslovnom području kao alat za unaprjeđenje pristupa poučavanja darovitih učenika

Dorotea Vrbanović orcid id orcid.org/0000-0002-1519-8406 ; V. gimnazija, Zagreb, Hrvatska
Slavica Šimić Šašić orcid id orcid.org/0000-0002-4465-1716 ; Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja, Sveučilište u Zadru, Zadar, Hrvatska
Ines Radanović orcid id orcid.org/0000-0003-3239-0536 ; Biološki odsjek, Prirodoslovno-matematički fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 256 Kb

str. 17-23

preuzimanja: 757

citiraj


Sažetak

Darovitost je kao pojam, unatoč brojnim spoznajama, još uvijek nedovoljno određena za potrebe obrazovanja te su za nastavnike i stručne suradnike odgoj i obrazovanje takve djece još uvijek vrlo složeni i izazovni zadaci. Do sredine 1990-ih godina vladalo je uvjerenje da točnost i pouzdanost učitelja u procjeni darovitosti nije značajna, no važnu ulogu u točnosti procjena ima upravo instrument koji učitelj koristi. Također, učitelji donose visoko subjektivne procjene ako nemaju podršku u kriterijima i skalama koje ih točno vode prema karakteristikama koje trebaju opažati za procjenu darovitosti i osiguravaju manji utjecaj subjektivnosti na rezultat. U okviru HRZZ projekta „Učenje biologije u epidemiološki prilagođenom istraživačkom okruženju“ prilagođene su skale za procjenu potencijalne darovitosti (u prirodoslovnom području) s ciljem prilagodbe odgojno-obrazovnog procesa potrebama darovitih učenika. Teorijska podloga za izradu skala za procjenu darovitosti bio je Renzullijev troprstenasti model darovitosti koji uključuje iznadprosječno razvijene opće ili specifične sposobnosti, osobine ličnosti, posebice specifičnu motivaciju za rad (predanost zadatku) i kreativnost. Skale se sastoji od niza pozitivno formuliranih tvrdnji raspoređenih u određeni broj subskala koje ispituju različite osobine darovitih učenika. Oni učenici koji pripadaju u gornjih 25 % od ukupnog rezultata za sve tri skale (opće ili specifične sposobnosti, motivacije i kreativnosti) smatrat će se potencijalno darovitima. Skala za procjenu učenika, uz standardne testove koje provode psiholozi, može biti izvrstan alat nastavnicima za identifikaciju darovitih učenika u razredu na temelju koje će unaprijediti svoj nastavni proces prema specifičnim zahtjevima pojedinih učenika.

Ključne riječi

darovitost; opće sposobnosti; tip inteligencije; kreativnost; motivacija

Hrčak ID:

281113

URI

https://hrcak.srce.hr/281113

Datum izdavanja:

27.12.2021.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.730 *