Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Međuodnos obrazovnih reformi i vanjskog vrednovanja učeničkih postignuća u kontekstu švedskog obrazovnog sustava

Maja Ćosić ; Filozofski fakultet, Sveučilište u Splitu


Puni tekst: hrvatski pdf 372 Kb

str. 5-18

preuzimanja: 0

citiraj


Sažetak

U području obrazovnih politika i prikazu dinamičnosti procesa donošenja reformi značajnu ulogu ima aspekt vanjskog vrednovanja u kontekstu pokretanja i provedbe obrazovnih reformi. Teorijski prikaz osnovnih pokretača obrazovnih promjena ukazuje na promjene u procesu donošenja nacionalnih reformi, jedinstvenih za pojedini obrazovni sustav, uz uvid u ujednačenost nacionalnih reformi sa svjetskim reformama koje teže standardizaciji i tržišnoj orijentiranosti obrazovanja. Navedeni procesi potpomognuti su poticanjem vanjskog vrednovanja koje provode svjetske organizacije i obrazovne agencije. Poseban značaj u provedbi obrazovnih reformi ima OECD-ovo PISA istraživanje koje je tijekom godina provedbe postalo prepoznatljiv parametar za procjenu kvalitete obrazovnih sustava. Podatke o postignućima, komparacije sustava i prijedloge za napredak koji se vezuju uz PISA istraživanja moguće je koristiti radi izmjene nacionalnih obrazovnih sustava. Radi ispitivanja međuodnosa obrazovne reforme i vanjskog vrednovanja, obrazovni sustav Švedske izabran je kao reprezentativni primjer sustava čija obrazovna politika procjenu i izmjenu unutar obrazovanja donosi prema rezultatima vanjskog vrednovanja već dugi niz godina. Rad se temelji na analizi primarne i sekundarne literature o rezultatima Švedske na PISA istraživanju. Provedeno je sustavno pretraživanje baze podataka OECD-a s ciljem uvida u primarne podatke o postignućima učenika u Švedskoj. Pretraživanjem baze podataka znanstvenih publikacija dobiven je uvid u ranije provedene znanstvene analize o rezultatima Švedske na PISA istraživanju. U posebnom je fokusu prikaz reformskih poteza pokrenutih uslijed pada na istraživanju PISA 2012., i prikaz utjecaja donošenja reformi i izmjena u obrazovnoj politici temeljen na instrumentalnoj upotrebi podataka vanjskog vrednovanja.

Ključne riječi

obrazovna politika; obrazovna reforma; PISA istraživanja; Švedska; vanjsko vrednovanje

Hrčak ID:

320468

URI

https://hrcak.srce.hr/320468

Datum izdavanja:

1.6.2024.

Posjeta: 0 *