Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

PROPOVJEDAONICA ĐAKOVAČKE KATEDRALE

Dragan Damjanović orcid id orcid.org/0000-0003-2589-8075 ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 445 Kb

str. 51-68

preuzimanja: 989

citiraj


Sažetak

Propovjedaonica je, zbog svoje uloge u liturgiji i mjesta u crkvi na kraju glavnoga broda, zbog čega je izložena pogledima vjernika, jedan od najznačajnijih dijelova opreme sakralne građevine. Upravo stoga njezinom se stilskom rješenju i izvedbi u đakovačkoj katedrali posvetila velika pažnja. Nakon što se odustalo od izvedbe propovjedaonice prema projektima Karla Rösnera, arhitekta koji je prvi vodio izgradnju đakovačke katedrale (1866.-1869.) izrada posve novih projekata povjerena je novomu čelnom arhitektu, Friedrichu Schmidtu. Schmidt je tijekom 1880. godine izradio pet posve različitih projekata i još nekoliko varijanti pojedinih verzija projekata za ovaj dio opreme đakovačke katedrale. U izradi projekata pomagao mu je njegov suradnik koji je bio nadležan za građevine u Hrvatskoj, Herman Bollé. Dio projekata bio je izveden s više gotičkih, a dio s više romaničkih elemenata. Prvi su projekti predviđali postavljanje dviju slobodnostojećih propovjedaonica, s obiju strana glavnoga broda, no od njih se odustalo zbog straha od visokih troškova. Prema ranijim projektima Schmidt je jednako tako predviđao podizanje ograde koja bi povezivala ove dvije propovjedaonice te odvajala prostor za vjernike u brodovima crkve od svetišta, no biskup Strossmayer odbacio je takvo rješenje jer je želio da vjernicima crkva u cjelini bude dostupna. Projekt završen u studenom 1880. godine, koji je naposljetku realiziran, oblikovno se oslanja na srednjovjekovnu propovjedaonicu Giovannija Pisana iz katedrale u Pisi. Bogati skulpturalni program propovjedaonice izveo
je kipar Vatroslav Donegani, glavni kipar đakovačke katedrale tijekom 1881. godine. Na uglove je postavio skulpture crkvenih otaca između kojih su plitki reljefi s prizorima iz Kristova života. Propovjedaonica nije bojana, no izvedena je od različitih materijala koji stvaraju bogat koloristički efekt.

Ključne riječi

Đakovo; katedrala; Josip Juraj Strossmayer; Friedrich Schmidt; Herman Bollé; Vatroslav Donegani; Historicizam; Neogotika; neoromanika

Hrčak ID:

38887

URI

https://hrcak.srce.hr/38887

Datum izdavanja:

10.7.2009.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.290 *