Izvorni znanstveni članak
UTJECAJ BRIZGALJKE NA KARAKTERISTIKE RASPRŠIVANJA GORIVA KOD DIZELOVOG MOTORA
Ivan Filipović
; Mašinski fakultet Sarajevo, Odsjek za motore i vozila,
Boran Pikula
; Mašinski fakultet Sarajevo, Odsjek za motore i vozila,
Dževad Bibić
orcid.org/0000-0003-3762-9243
; Mašinski fakultet Sarajevo, Odsjek za motore i vozila,
Sažetak
Proces izgaranja goriva u motorima s unutarnjim izgaranjem (SUI) najviše ovisi o pripravi gorive smjese i uvjetima u kojima se odvija miješanje. Proces miješanja goriva i zraka može se analizirati preko unesene energije gorivom i zrakom, u odnosu na potrebnu energiju za racionalno formiranje smjese gorivo-zrak. Za kvalitetu smjese gorivo-zrak, kod dizelskog motora, presudnu ulogu ima energija unesena gorivom, odnosno karakteristike raspršivanja goriva. Ove karakteristike se izražavaju uglavnom dometom mlaza, kutom širenja mlaza goriva i fizikalnom i kemijskom strukturom mlaza goriva po različitim presjecima. Fizikalna struktura mlaza goriva najčešće se izražava preko srednjeg Sauterovog promjera kapljica. Pristupi za izračunavanje ovih parametara su:
-modeliranje i izračunavanje nekom od numeričkih metoda sa 2D ili 3D modelom, ovisno o okolnim uvjetima, ili
-različiti poluempirijski izrazi za proračun nabrojanih parametara.
Svaki pristup izračunavanju karakteristika mlaza goriva zahtijeva poznavanje tzv. „graničnih i početnih" uvjeta, koji su definirani izlazom goriva kroz mlaznicu brizgaljke. Na primjeru dometa mlaza goriva, u radu će se objasniti dosadašnji način uzimanja graničnih uvjeta na brizgaljke, uloga same brizgaljke na konkretnom primjeru, te novi pristup definiranju graničnih uvjeta.
Ključne riječi
dizelski motor, ubrizgavanje i raspršivanje goriva; uređaji za ubrizgavanje goriva u dizelski motor; gledište ispitivanja na teorijskom modelu; gledište ispitivanja na materijalnom modelu; istjecanje iz sapnica; mrežni sistem prostornih koordinata
Hrčak ID:
72484
URI
Datum izdavanja:
3.10.2011.
Posjeta: 3.025 *