Kroatologija, Vol. 2 No. 1, 2011.
Pregledni rad
Kulturni identitet grada Osijeka devedesetih godina 20. stoljeća - paradoks prostora
Mirta Bijuković Maršić
orcid.org/0000-0003-3739-4616
; Odjel za kulturologiju Sveučilišta J. J. Strossmayera u Osijeku, Osijek, Hrvatska
Sažetak
Osijek je grad jakih kulturoloških projekata. U ratnim uvjetima Domovinskog rata kulturno djelovanje bilo je vrlo snažno i raznoliko u multimedijalnom ispisu. Odgovor kulturom na rat obilježio je širi slavonski prostor, ali ovaj je rad usmjeren na prostor najvećeg slavonskog grada – Osijeka. Rad će prikazati projekte i autore medijski prepoznate u Kultu, podlistku Glasa Slavonije i časopisu Književna revija. Projekti će biti prikazani u kontekstu književnosti,
likovne i glazbene umjetnosti i njihovu doprinosu kulturološkom prostoru. Osječko ratno pismo složene je identitetne gramatike – označava kulturološke povijesne tragove u riječi, slici, zvuku i pokretu. Uobličena je nova kulturna scena koja je svojom energijom djelovala na punom radnom opstanku prostora grada. Afirmiran je prostor urbane kulture. Isprepletene su medijske i izvorne žanrovske označice. Paradoks prostora očituje se u jakim kulturološkim projektima u teškom i dramatičnom razdoblju za prostor grada, za slavonski kao i za cjelokupni hrvatski prostor. Povijesni kulturologijski izvori u susretu su sa suvremenošću ustrojstva moderniteta kao ogleda o sebi, o identitetu. Osijek, predratno zakočen komunističkim nadzorom nad slikom ustanova u kulturi,
umjetnosti, masmedijima, u ratu se slavonično osvješćuje, njegovi se znanstvenici i kulturni djelatnici zalažu za zavičajne kroatistične projekte. Osijek je medijskim ustrojem djelovao metropolski, bez autoritarnosti, visoko samokritično, a dobrim dijelom i radi Glasa Slavonije.
Ključne riječi
Osijek; 1990-e; Domovinski rat; Kult, kulturološki projekti
Hrčak ID:
75491
URI
Datum izdavanja:
30.11.2011.
Posjeta: 4.030 *