Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.7305/automatika.53-3.114
Optimirani projekt elektronički komutiranog motora s trajnim magnetima za pogon ultra lake letjelice
Mario Jurković
orcid.org/0000-0003-4714-4389
; KONCAR Distribution and Special Transformers, Inc., Mokrovićeva 8, P.O.Box 100 HR-10090 Zagreb, Croatia
Damir Žarko
; University of Zagreb, Faculty of Electrical Engineering and Computing, Unska 3, 10000 Zagreb, Croatia
Sažetak
U članku je prikazan optimirani projekt elektronički komutiranog motora (EKM) s trajnim magnetima male mase za pogon ultra lake letjelice. Optimizacija je provedena korištenjem algoritma pod nazivom Diferencijalna evolucija koji je primijenjen u Matlabu u kombinaciji s programskim paketima SPEED i MotorCAD za elektromagnetski i termički proračun EKM-a koristeći ActiveX tehnologiju. Vjerodostojnost modela načinjenih u SPEED-u i MotorCAD-u je potvr.ena usporedbom rezultata simulacije i mjerenja obavljenih na sinkronom motoru s trajnim magnetima koji je bio na raspolaganju u laboratoriju. Cilj optimizacije je bio minimizirati masu motora pod uvjetom da motor razvija nazivnu snagu 15 kW pri nazivnoj brzini vrtnje 3000 min−1 pri čemu temperatura najtoplije točke namota ne smije prijeći granicu odre.enu klasom izolacije F (155 _C). Načinjena su dva optimalna projekta EKM-a s kombinacijama broja utora i polova 12/10 i 18/16. Motor s 18 utora i 16 polova postiže najveću gustoću momenta uz najmanju masu aktivnih dijelova (bakar+jezgra+magneti) koja iznosi samo 5,1 kg.
Ključne riječi
letjelica; elektronički komutirani motor; motor s trajnim magnetima; optimizacija; diferencijalna Evolucija
Hrčak ID:
89246
URI
Datum izdavanja:
20.8.2012.
Posjeta: 11.354 *