Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

LORENZO LUZZO IZ GIORGIONEA

Sergio Claut ; Feltre, Liceo Classico


Puni tekst: hrvatski pdf 7.876 Kb

str. 205-220

preuzimanja: 743

citiraj

Puni tekst: talijanski pdf 7.876 Kb

str. 221-221

preuzimanja: 480

citiraj


Sažetak

Sliku »Krist ustaje iz groba- Bogorodica s Djetetom između sv. Vita i sv. Modesta« naslikao je Lorenzo Luzzo (Feltre, oko 1485.- Venecija, 1526.) za crkvu u selu Caupo na teritoriju Feltrea (danas u Galeriji Akademije u Veneciji). U lokalnim dokumentima Luzzo ima atribut Zarot jer je neko vrijeme zivio u Zadru, a u zadarskim se spisima njegovo porijeklo precizira sa »de Feltro«. Neobičnost u ikonografiji pale je dvostruka pojava Krista: u Svetom razgovoru kao dijete u krilu majke i odrasli Krist u vrhu kompozicije na uobičajenom mjestu Boga Oca. Madona derivira iz belinijevskog prototipa, a gesta Kristova koji izlazi iz groba ukazuje na utjecaj A. Vivarinija. Na stražnjoj strani platna su skice medu kojima se isticu ženski aktovi bliski Giorgioneovim ukrasima u Fondaco dei Tedeschi (1508). Početkom Cinquecenta akt se afirmira kao poseban slikarski žanr, i već oko 1515. godine postoji niz utjecaja i ikonografskih srodnosti kod raznih umjetnika tog vremena. Pripremni crtež Sebastijana del Piomba za akt žene u »Mučeništvu Sv. Agate« (1517- 1519.) daje nove elemente za kronologiju Luzzove pale iz Caupa. Rane pale, ona iz crkve sv. Stjepana u Feltreu (1511.) i iz Villabrune konstruirane su na venecijanskim predlošcima, a takvu atmosferu ne nalazimo na pali iz Caupa. Likovi svetaca ukazuju na utjecaje srednje Italije, na Perugina i Raffaella. Formiravši se na djelima Vivarinija i Montagne, Luzzo se nakon ranog perioda (poliptih iz S. Maria degli Angeli , Oplakivanje iz muzeja u Feltreu, Bogorodica s Djetetom s Dugog otoka) približava načinu Giorgionea (pala iz crkve sv. Stjepana u Feltreu, pala iz Villabrune, »Assunta« iz Zadra). Umjetnički razvoj nastavlja kasnije na tragu Sebastijana Lucianija priblizivsi se venecijansko-rimskim izvorima. Kvalitetom i značajem ističe se crtež na pročelju katedrale u Feltreu na kojoj su jasni utjecaji freske iz crkve Svih Svetih (1522.) i pale iz Caupa te se može datirati u razdoblje između 1522. i 1526. godine. Iako se nalazila u provincijskoj sredini, pala iz Caupa je uvelike utjecala na lokalnu likovnu produkciju, te prema njoj nastaje niz kopija i derivacija.

Ključne riječi

Hrčak ID:

111033

URI

https://hrcak.srce.hr/111033

Datum izdavanja:

10.2.1998.

Podaci na drugim jezicima: hrvatski

Posjeta: 2.013 *