Prethodno priopćenje
ZNANOST, ORGANIZACIJA, TEHNOLOGIJA I DRUŠTVENI NAPREDAK
Božo Milošević
; Filozofski fakultet, Sveučilište u Novom Sadu, Novi Sad, Srbija
Sažetak
Moderna tehnika i tehnologija su nesporno proizvod kumulativnog znanstvenog razvoja. Međutim, kada se znanstven i tehničkotehnološki razvoj nastoji sagledati i objasniti u vezi sa društvenim napretkom, tada dolazi do nesporazuma u pristupu toj vezi. U osnovi tog nesporazuma se nalazi samo poimanje te veze; jedni je vide kao znanstveno tehničku revoluciju, a drugi kao proces „onaučavanja”. U suvremenoj znanosti široko su rasprostranjena gledišta koja društveni napredak vide kao pravocrtno napredovanje pod isključivim utjecajem znanosti i njene tehničkotehnološke primjene u procesima rada i društvenog organiziranja. Za taj, naizgled sveopći, utjecaj znanosti i tehnike na društvene procese i društveni razvoj mnogi znanstvenici su „pronašli” prigodnu sintagmu - „znanstvenotehnološka/znanstvenotehnička revolucija”. Ta sintagma će se gotovo bez upitnosti upotrebljavati u smislu osnovnog obilježja modernih društava u „podrazumjevajućem” spoznajnom (i, posebno, vanspoznajnom) kontekstu, posebno od 60-tih godina 20-tog stoljeća. Iako u manje rasprostranjenom vidu, primjetni su pokušaji u suvremenoj znanosti (posebno u sociologiji) da se odnos između znanosti i tehnike/tehnologije sagleda u nešto sadržajnijem (i realnijem) vidu, pa se taj pristup imenuje kao proces „onaučavanja”. Pod tim se podrazumijeva, ne „revolucionaran prevrat”, već manje ili više proturiječan kontinuitetan i kumulativan proces uključivanja znanosti u proizvodnju u smislu prožimanja svih činilaca rada (predmeta, sredstava, organizacije i radno-profesionalnih umijeća i vještina zaposlenih), kao i u smislu prožimanja šire društvene prakse ciljnoracionalnim načinom njenog usmjeravanja. Na taj način se pristup proučavanju međusobnog odnosa znanosti, tehnike/tehnologije i društva sa stanovišta „onaučavanja” prepoznaje kao kritičko prevrednovanje shvaćanja o „znanstvenotehničkoj/znanstvenotehnološkoj revoluciji”. Svaka kritika je sama po sebi izazovna, a imanentna znanstvena kritika može biti djelotvorna; kako u otklanjanju zabluda, tako i u smislu osnaživanja inter-znanstvenog dijaloga.
Ključne riječi
znanost; tehnika; tehnologija; znanstvenotehnološka revolucija; „onaučavanje” društveni napredak
Hrčak ID:
122444
URI
Datum izdavanja:
30.3.2014.
Posjeta: 3.462 *