Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Prilagodba na zahtjeve srednje škole i psihosomatski simptomi učenika

Zlatka Kozjak Mikić orcid id orcid.org/0000-0001-6187-6960 ; Zdravstveno veleučilište, Zagreb, Hrvatska
Nataša Jokić-Begić orcid id orcid.org/0000-0003-2597-535X ; Odsjek za psihologiju Sveučilišta u Zagreb, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 220 Kb

str. 27-43

preuzimanja: 901

citiraj


Sažetak

Tjelesne pritužbe i simptomi koji se mogu uočiti kod učenika nakon tranzicije u srednju školu mogu upućivati na prilagodbeni stres, kako to predviđa model stresa Lazarusa i njegovih suradnika. Cilj istraživanja bio je provjeriti mogućnost predviđanja
psihosomatskih teškoća učenika na osnovi roda, vrste škole, procjene samoefikasnosti i korištenja emocijama usmjerenih strategija suočavanja. Sudionici su bili učenici gimnazija i strukovnih medicinskih škola u Zagrebu, a mjerenja su provedena u dvije
vremenske točke; pri početku i pri kraju prvog razreda srednje škole.
U prvom mjerenju bilo je uključeno 308 sudionika, u drugome 291. Korišteni su: Skala suočavanja sa stresom za djecu i adolescente i Upitnik psihosomatskih simptoma (Vulić-Prtorić, 2002 i 2005), te Upitnik samoefikasnosti za djecu i adolescente (Muris, 2001). Hijerarhijske regresijske analize pokazale su visoko podudaranje značajnih prediktora u obje točke mjerenja, a najznačajnije prediktorske varijable bile su kognitivne procjene (niska akademska i emocionalna samoefikasnost), korištenje određenih strategija suočavanja (Emocionalna reaktivnost, Izbjegavanje) i ženski rod.
Rezultati su potvrdili primjenjivost Lazarusova modela stresa u specifičnom psihosocijalnom kontekstu nakon tranzicije u srednju školu, te uputili na mogućnosti prevencije značajne za rad psihologa u praksi.

Ključne riječi

tranzicija u srednju školu; stres; psihosomatski simptomi

Hrčak ID:

167453

URI

https://hrcak.srce.hr/167453

Datum izdavanja:

16.12.2013.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.215 *