Izvorni znanstveni članak
Lingvistička kompetencija nasuprot komunikacijskoj kompetenciji u ranojezičnome diskursu
Dunja Pavličević-Franić
Sažetak
Pri institucionalnome učenju materinskoga jezika, koji u ranoj fazi usvajanja jezika služi i
kao komunikacijska osnovica sporazumijevanja, ali i kao preduvjet razvoja ne samo jezičnih
nego i psihosocijalnih sposobnosti, od sudionika obrazovnoga procesa očekuje se razvoj komunikacijske
stručnosti na razini funkcionalne primjene (komunikacijska kompetencija ili
jezično znanje), ali i lingvističko znanje na razini gramatičke normativnosti (lingvistička
kompetencija ili znanje o jeziku).
U ovome se radu, stoga, na osnovi teorijskih promišljanja i proučavanja ranojezičnoga diskursa,
nastoji odgovoriti na važno lingvističko, lingvodidaktičko i psiholingvističko pitanje -
je li svrhovitije učenje hrvatskoga standardnoga jezika temeljiti na razvijanju lingvističke
kompetencije ili, pak, veću pozornost posvetiti komunikacijsko-funkcionalnomu pristupu?
Odnosno, ho}emo li u ranojezi~nome diskursu afirmirati u~enje tzv. deklarativnoga gramati~
koga znanja ili }emo ponajprije razvijati metajezi~ne i metakognitivne sposobnosti koje
uklju~uju kondicionalno znanje i poti~u op}e komunikacijske sposobnosti?
Ključne riječi
lingvistička kompetencija; komunikacijska kompetencija; učenje jezika; usvajanje jezika; hrvatski jezik
Hrčak ID:
16339
URI
Datum izdavanja:
20.9.2002.
Posjeta: 3.608 *