Pregledni rad
https://doi.org/10.5673/sip.55.1.6
Grad je više od destinacije: procesi brendiranja grada u Hrvatskoj
Daniela Angelina Jelinčić
orcid.org/0000-0001-9140-8498
; Institut za razvoj i međunarodne odnose, Zagreb, Hrvatska
Feđa Vukić
; Arhitektonski fakultet, Studij dizajna, Zagreb, Hrvatska
Iva Kostešić
; Arhitektonski fakultet, Studij dizajna, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Članak inzistira na jasnom razlikovanju brendiranja grada i brendiranja destinacije, dok hrvatski
i neki gradovi Jugoistočne Europe, prepoznavši turizam kao gospodarsku priliku, vide
vlastiti urbani prostor gotovo isključivo kao destinaciju. Procesi brendiranja slijede istu razvojnu
liniju, često propuštajući uključiti vlastite građane kao osnovu koja čini grad. Članak
istražuje procese brendiranja odabranih gradova u Hrvatskoj te projekte brendiranja nekoliko
gradova Jugoistočne Europe, koji su pokazali da većina svoje identitetske brendove dizajnira
kao da je turizam jedina kulturna i gospodarska realnost koju zajednica može ponuditi. Mjesta
se pretvaraju u destinacije, a metode brendiranja destinacije u obzir uzimaju gotovo isključivo
privlačenje outsidera (gostiju), što rezultira manjkom održivosti za insidere (lokalno stanovništvo).
Tako zajednice postaju „turistički proizvodi“, a pitanja stvarnog identiteta grada,
njegovi nositelji i oblici u takvom su okruženju zanemareni. Članak također revidira pristupe
odozgo prema dolje u brendiranju gradova te prepoznaje nove čimbenike u rekonfiguraciji
gospodarstva i identiteta: kulturnu i društvenu participaciju. To je osnova za kreiranje metoda
urbanog brendiranja koje se temelje na pitanjima samopercepcije i vizije razvoja zajednice.
Predlaže se novi koncept identitetskog sustava kao teorijski okvir za radnu metodologiju,
što je osnovica za novi pristup brendiranju (odnosno stvaranju identiteta) koji pojedincima
omogućuje da doprinesu kolektivnom simboličkom okviru. Takav sustav štiti grad i građane
a ujedno omogućuje gostima da upoznaju njegove istinske vrijednosti.
Ključne riječi
brendiranje grada; brendiranje destinacije; turizam; participacija; Hrvatska
Hrčak ID:
182253
URI
Datum izdavanja:
30.5.2017.
Posjeta: 4.419 *