Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Likovni umjetnički doživljaj slijepe osobe

Dunja Pivac orcid id orcid.org/0000-0002-1362-3640 ; University of Split, Arts Academy, Department for Visual Culture and Visual Arts, Split, Croatia.
Tina Runjić ; University of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, Department of Visual Impairments, Zagreb, Croatia
Ante Bilić Prcić ; University of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, Department of Visual Impairments, Zagreb, Croatia


Puni tekst: engleski pdf 469 Kb

str. 127-140

preuzimanja: 2.967

citiraj


Sažetak

U nastavi likovne umjetnosti susreli smo se sa slijepom učenicom. To nas je potaklo da pokušamo istražiti kako slijepa osoba doživljava slikarsko djelo. Okosnica istraživanja obuhvaćala je ispitivanje doživljaja slikarskog djela (njegovo trajanje, intenzitet i osobnu likovnu ekspresiju) kod osobe slijepe od rođenja primjenom osmišljenog edukativnog pristupa koji joj je trebao pomoći da unaprijedi svoj doživljaj likovnog djela. U istraživanju je sudjelovala jedna ispitanica, učenica koja je jedina bila uključena u redovni nastavni program likovne umjetnosti u trećem razredu gimnazije. Mjerni instrument sastojao se od pet odabranih i prilagođenih slika Vincenta van Gogha, mjerenja promjena u vremenu potrebnom za taktilni doživljaj likovnog djela kao i njegovu likovnu ekspresiju te taktilne samoprocjene kojom je ispitanica određivala intenzitet doživljaja pojedinog likovnog djela pri višestrukom doživljavanju. Analiza kvantitativnih promjena provedena je primjenom statističke metode Individualne Diferencije (INDIF). Rezultati istraživanja potvrdili su da je primjena navedenog pristupa utjecala na vrijeme doživljavanja i likovnog izražavanja doživljenog likovnog djela kod ispitanice. Potvrđen je značaj prethodnog iskustva, utemeljenog na poznavanju i prepoznavanju sadržaja prilagođene taktilne slike. Zbog toga se vrijeme potrebno za percipiranje i likovno izražavanje doživljenog smanjilo, nakon višestrukog doživljavanja. Pri tome je intenzitet doživljaja odabranih likovnih djela uglavnom ostao nepromijenjen. Zamjetna je i velika intrinzična motivacija ispitanice te pozitivan transfer prema likovnom edukatoru, što je zasigurno imalo pozitivan utjecaj na doživljavanje slikarskih djela.

Ključne riječi

slijepa osoba; slabovidna osoba; doživljaj likovnog djela; taktilna percepcija; odgoj i obrazovanje

Hrčak ID:

193748

URI

https://hrcak.srce.hr/193748

Datum izdavanja:

16.2.2018.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 4.248 *