Stručni rad
BAN MAŽURANIĆ I ŠKOLSKA REFORMA U DRUGOJ POLOVICI 19. STOLJEĆA
Luka Goreta
; Filozofski fakultet u Splitu, odsjek za povijest
Sažetak
U drugoj polovici 19. stoljeća hrvatske zemlje bile su u sastavu Austro-Ugarske Monarhije. Radi potreba novog građanskog društva na području Europe provode se mnoge reforme. Nakon Hrvatsko-ugarske nagodbe u Hrvatskoj su stvoreni uvjeti pa se, uz ostale reforme, provodi i prva autonomna reforma školstva. Kao i sve ostale reforme, i ovu provodi hrvatski ban Ivan Mažuranić. Odabrao je stručnjake za izradu zakona. Zakon o pučkom školstvu, pučkim i građanskim školama, javnom i obveznom školstvu donesen je 1874. godine nakon konferencijskih rasprava te odobrenja Sabora i cara. Školska se reforma provodi od 1875. godine. U skladu sa sekularizacijom i demokratizacijom, Zakon propisuje mnoge odredbe prema školama, učiteljima, učenicima, nastavi, programima. Iako je provedba tekla uz određene probleme, ovaj Zakon ipak je donio mnoge pozitivne promjene i utjecao na budući razvoj školstva i društva.
Ključne riječi
Austro-Ugarska Monarhija; ban Ivan Mažuranić; školske reforme; crkva; država; škola; Mažuranićeva školska reforma; Zakon o pučkom školstvu; pučke i građanske škole; javno i obvezno školstvo; sekularizacija i demokratizacija; školski odbori; školske općine;
Hrčak ID:
217875
URI
Datum izdavanja:
6.3.2019.
Posjeta: 3.690 *