Filologija, No. 77, 2021.
Pregledni rad
https://doi.org/10.21857/moxpjhw7rm
Razvoj jezikâ znanosti i stranih jezika u školama u Europi ‒ studija o europskim perspektivama i hrvatskoj stvarnosti
Siegfried Gehrmann
; Fakultet hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu
Ana Petravić
orcid.org/0000-0003-0975-9622
; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Sažetak
U radu se istražuje razvoj jezikâ u znanosti i stranih jezika u školstvu europskih zemalja s obzirom na aktualni trend anglofonizacije. Trenutno su u znanosti prisutna dva suprotstavljena koncepta: koncept English only koji dominira velikim dijelom znanstvenoga publiciranja u brojnim znanstvenim disciplinama potiskujući sve druge pa tako i nacionalne jezike kao jezike znanosti, te koncept višejezične znanosti koji proizlazi iz europske znanstvene tradicije. U tom se kontekstu propituju dobici i gubici obaju koncepata za područje znanosti. Drugi aspekt rada bavi se stanjem i posljedicama implementacije anglofonih i višejezičnih koncepata u stranojezičnom obrazovanju. Ovdje je zamjetna promjena stavova prema učenju stranih jezika u smislu ekonomske računice troškova i dobiti: u središtu interesa nalaze se komunikacijski dosezi i prednosti na tržištu rada, a učenje stranih jezika kao učenje kulture gubi na važnosti. Treći aspekt rada usredotočen je na razvojne tendencije u znanosti i školstvu u Hrvatskoj. Na osnovi empirijskih istraživanja prikazuje se kako i znanstveni i obrazovni sustav u Hrvatskoj odlikuju jasni trendovi u smjeru koncepta English only. S druge pak strane, Hrvatska raspolaže višestoljetnom višejezičnom tradicijom na koju bi se mogla nadovezati višejezičnost u znanosti i obrazovanju. No, za potonji smjer razvoja neophodne su odgovarajuće normativne odredbe i promjene na svim obrazovnim razinama ‒ od osnovne škole do visokoškolskog obrazovanja. Rezimirajući analizirane tendencije, razvidno je da se Hrvatska nalazi na prijelomnoj točki između višejezičnosti i koncepta English only. Krajnji ishod još uvijek je neizvjestan.
Ključne riječi
anglofonizacija, višejezičnost, jezik znanosti, strani jezici u školi, ekonomizacija
Hrčak ID:
272060
URI
Datum izdavanja:
8.2.2022.
Posjeta: 2.066 *