Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.20471/acc.2021.60.04.10

Osjećaj koherentnosti i kvaliteta života adolescenata - uloga boravka u učeničkom domu u odnosu na život s obitelji

Ivica Matić orcid id orcid.org/0000-0003-4334-1158 ; School of Nursing, Zagreb, Croatia
Vesna Jureša ; Department of Social Medicine and Organization of Health Care, University of Zagreb School of Medicine, Zagreb, Croatia


Puni tekst: engleski pdf 261 Kb

str. 632-639

preuzimanja: 222

citiraj


Sažetak

Cilj rada bio je istražiti odnos između osjećaja koherentnosti (sense of coherence, SOC) i kvalitete života (subjective wellbeing,
SWB) u adolescenata na početku srednjoškolskoga obrazovanja s obzirom na boravak u učeničkim domovima. Studija
je uključila 442 adolescenta (stopa odaziva 84,3%). SOC je mjeren Upitnikom životne orijentacije, a SWB Indeksom
osobne dobrobiti. Nije utvrđena statistički značajna razlika između adolescenata koji borave u učeničkim domovima u odnosu
na one koji žive s roditeljima u vrijednostima SOC (128,3 prema 129,4; p=0,580) i SWB (78,0 prema 78,9; p=0,537).
Utvrđena je statistički značajna razlika s obzirom na spol. Dječaci su postizali više vrijednosti SOC bez obzira jesu li živjeli s
roditeljima (131,7 prema 124,9; p=0,014) ili u domovima (136,5 prema 124,5; p=0,001) i bolju kvalitetu života ako su živjeli
u domovima (83,4 prema 75,8; p=0,001). Adolescenti boljeg socioekonomskog statusa su imali statistički značajno višu
razinu SWB u odnosu na one prosječnog statusa ako su živjeli s roditeljima (76,7 prema 85,5; p=0,003), dok u učeničkom
domu ta razlika nije utvrđena (78,5 prema 83,4; p=0,241). Zabilježena je pozitivna povezanost SOC i SWB (koeficijent
korelacije 0,63; p=0,001). Utvrđen je značajan doprinos SOC u objašnjavanju individualnih razlika u pogledu kvalitete života
adolescenata (R2=0,373). Rezultati daju važnu informaciju svim dionicima koji se brinu o zdravlju adolescenata u obrazovnim
ustanovama o tome da je ubuduće neophodno provoditi više salutarnih intervencija, osobito u radu s učenicama.

Ključne riječi

Adolescencija; Učenici; Osjećaj koherentnosti; Kvaliteta života

Hrčak ID:

275496

URI

https://hrcak.srce.hr/275496

Datum izdavanja:

1.12.2021.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 769 *