Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.17685/Peristil/65.12
Od pogrešno protumačenog crteža iz 16. stoljeća do prvorazrednog svjedočanstva Konstantinova Novoga Rima
Tin Turković
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Odsjek za povijest umjetnosti, Zagreb, Hrvatska
Nikolina Maraković
orcid.org/0000-0001-5298-7343
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Odsjek za povijest umjetnosti, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Protekla desetljeća svjedočila su mnogim pokušajima rekonstrukcije i odgonetanju simbolike Konstantinova konstantinopolskog foruma – središnjeg trga njegova Novoga Rima. Mnogi su od njih polučili određene rezultate, no cjelokupna poruka koju je car želio prenijeti nikada nije do kraja i jasno protumačena. Štoviše, pisani izvori
srednjo- i kasno- bizantskog razdoblja učinili su izvornu poruku dodatno nejasnom, pa je svako svjedočanstvo o Konstantinovoj izvornoj ideji iznimno značajno. Cilj je ovog rada doprinijeti razumijevanju izvorne poruke, kroz analizu jednog vrlo značajnog svjedočanstva, koje se do sada ili zaobilazilo, ili zanemarivalo: jedinstveni crtež postamenta Konstantinova stupa koji je načinio danski umjetnik Melchior Lorichs (1526./27. – nakon 1583.). Naime, postament je bio ukrašen prilično razrađenim reljefom čije je ispravno tumačenje iznimno važno za razumijevanje Konstantinove carske agende. Stoga se u radu donosi nova interpretacija reljefa te ga se kontekstualizira unutar simboličkog okvira prema kojem je forum bio strukturiran.
Ključne riječi
Konstantin Veliki; konstantinopolski forum; reljef postamenta; Melchior Lorichs
Hrčak ID:
302564
URI
Datum izdavanja:
19.5.2023.
Posjeta: 991 *