Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.17818/EMIP/2022/1.2
ULOGA POTROŠAČKOG ETNOCENTRIZMA I NAVIKE PRI KUPNJI ČIPSA OD KRUMPIRA: PROŠIRENI MODEL TPB-A
Marina Tomić Maksan
; Sveučilište u Zagrebu, Agronomski fakultet, Zavod za marketing u poljoprivredi
Margareta Jelić
orcid.org/0000-0002-2478-0756
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Odsjek za psihologiju
Sažetak
Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi čimbenike koji utječu na kupnju domaćeg proizvoda (čipsa od krumpira) korištenjem proširenog modela teorije planiranog ponašanja (TPP). Korišten je sistematski uzorak od 348 hrvatskih kupaca čipsa. Modeliranje strukturnih jednadžbi uz pomoć metode parcijalnih najmanjih kvadrata korišteno je za testiranje hipoteza. Stav o kupnji domaćeg čipsa od krumpira bio je najjači pozitivni prediktor namjere. Percipirana kontrola ponašanja nije imala značajan utjecaj na ponašanje (stvarnu kupnju), dok je namjera bila snažan prediktor namjeravanog ponašanja. Potrošački etnocentrizam je predvidio stavove, dok je navika imala snažan utjecaj na sve varijable u TPP modelu. U istraživanju je korišten model TPP proširen s dva konstrukta, potrošački etnocentrizam i navika, te su istraženi njihovi prediktivni učinci. Dok se TPP obično koristi za predviđanje prosocijalnog ponašanja i ponašanje vezano uz zdravlje, ovo istraživanje je proširilo dosadašnje znanje usredotočivši se na ponašanje pri kupovini grickalica (čipsa), za koje se očekuje da će biti više određeno navikama, nego što će biti planirano.
Ključne riječi
čips od krumpira; potrošački etnocentrizam; navika; teorija planiranog ponašanja; SEM
Hrčak ID:
278685
URI
Datum izdavanja:
6.6.2022.
Posjeta: 1.786 *