Odgojno-obrazovne teme, Vol. 6 No. 1, 2023.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.53577/oot.6.1.4
Upotreba vizualnog rasporeda za redukciju vokalnih stereotipija kod djeteta s autizmom
Bojana Arsić
orcid.org/0000-0001-6728-3779
; University of Belgrade – Faculty for Special Education and Rehabilitation
Anja Gajić
; University of Belgrade – Faculty for Special Education and Rehabilitation
Sara Vidojković
; University of Belgrade – Faculty for Special Education and Rehabilitation
Sažetak
Osobe s poremećajima iz spektra autizma (PSA) ispoljavaju različita auto-stimulativna ponašanja, a kao najčešći problemi u ponašanju navode se stereotipna auto-stimulativna ponašanja. Smatra se da se vokalne stereotipije kod osoba sa PSA javljaju uslijed nedovoljne stimulacije iz okruženja, stoga posljedično djeca sa PSA imaju potrebu da se dodatno stimuliraju kroz emitiranje vokalnih stereotipija različite forme i jačine. Primjenom metode kvazi-eksperimentalnog dizajna u dvije točke u istraživanju provedena je intervencija s desetogodišnjim dječakom sa PSA. Intervencija je imala cilj reducirati vokalne stereotipije upotrebom vizualnog rasporeda. Intervencija je dovela do potpune redukcije auto-stimulativnog ponašanja, s uspješnošću od 100 %. Nedovoljan broj istraživanja primjenjivao je vizualni raspored s ciljem redukcije auto-stimulativnog ponašanja kod djece sa PSA. Rezultati pokazuju da se vizualni raspored može koristiti u situacijama kada je potrebno naučiti djecu da nije primjereno ispoljavati vokalne stereotipije. Nije najjasnije je li vizualni raspored služio kao poticaj dječaku da svrsishodno provodi slobodno vrijeme ili kao diskriminativni stimulus za razlikovanje situacija u kojima je neprikladno ispoljavati određeno ponašanje. U zaključnim razmatranjima, raspravljena je populacijska valjanost navedene procedure, kao i preporuke za buduća istraživanja.
Ključne riječi
autizam; vizualni raspored; vokalne stereotipije; autostimulacija
Hrčak ID:
306873
URI
Datum izdavanja:
28.7.2023.
Posjeta: 752 *