Bogoslovska smotra, Vol. 72 No. 1, 2002.
Izvorni znanstveni članak
Elementi jedne kršćanske teologije pluralizma religijskih tradicija u novijim djelima Jacquesa Dupuisa
Nikola Bižaca
orcid.org/0000-0001-9412-508X
; Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Splitu, Split, Hrvatska
Sažetak
J. Dupuis je jedan od najaktivnijih pa i najpoznatijih katoličkih sudionika u suvremenom teološkom nastojanju da se uoči mjesto i uloga religija u Božjem spasenjskom planu kao i sve konkretne implikacije te činjenice. No, njegova novija teološko-religijska razmišljanja naišla su na rezerve dijela teološke javnosti a posebice crkvenog učiteljstva, koje mu više indirektno spočitava nedovoljno jasan otklon od teza pluralističke teologije religija. Svrha ove studije je pokazati da li i u kojoj mjeri središnji elementi Dupuisova teološko-religijskog modela napuštaju prostor kristocentrično-inkluzivnog modela.
Stoga se u prvom dijelu najprije ukratko iznose temeljni stavovi inkluzivnog a potom i pluralističkog modela koji određuju prostor unutar kojeg se kreće naša interpretacija Dupuisove misli. U drugom dijelu su iz podosta nesustavno ispisanih tekstova izdvojene najvažnije autorove ideje koje su potom artikulirane u nekoliko za Dupuisov teološko-religijski model karakterističnih tematskih krugova. Kritička zapažanja i prosudbe, koje se nalaze u završnom dijelu, sugeriraju nekoliko osnovnih zaključaka: l. da je riječ o jednom pristupu religijama koji je na jedinstven način pokazao koliko je pitanje o teološkom statusu činjenice religijskog pluralizma odsudno za samoshvaćanje kršćanstva kao takvog; 2. da Dupuisov model potrebuje daljnje produbljivanje jer on, osim sporadične terminološke nediscipliniranosti, pokazuje u nekim rješenjima i određenu nedorečenost koja ne misli uvijek konzekventno sve moguće implikacije pojedinih ideja kao što je npr. ideja o djelovanju »neutjelovljenog Logosa« medu ljudima i nakon Uskrsnuća ili govor o »recipročnoj komplementarnosti« religija i kršćanstva itd.; 3. da ni u najnovijim publikacijama autor nije ništa značajnije promijenio pa ni usavršio svoj pristup religijskom pluralizmu; 4. da Dupuisovo teološko osmišljavanje religijskog pluralizma, promatrano u cjelini, predstavlja zapravo propitkivanje krajnjih granica izdržljivosti tradicionalnog kristocentričnog inkluzivizma koje ipak uza sve problematične točke ostaje načelno pa i sadržajno unutar granica kristocentrizma.
Ključne riječi
Hrčak ID:
29013
URI
Datum izdavanja:
15.1.2003.
Posjeta: 1.372 *