Psihologijske teme, Vol. 33 No. 2, 2024.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31820/pt.33.2.9
Ispitivanje kružnoga modela (de)motivirajućih nastavničkih stilova u visokome obrazovanju
Aleksandra Huić
orcid.org/0000-0002-7818-487X
; University of Zagreb, Faculty of Humanities and Social Sciences, Department of Psychology, Zagreb, Croatia
*
Nina Pavlin-Bernardić
; University of Zagreb, Faculty of Humanities and Social Sciences, Department of Psychology, Zagreb, Croatia
Vesna Vlahović-Štetić
; University of Zagreb, Faculty of Humanities and Social Sciences, Department of Psychology, Zagreb, Croatia
* Dopisni autor.
Sažetak
Novi kružni model (de)motivirajućih nastavničkih stilova opisuje ponašanja nastavnika pomoću dviju dimenzija – jedna se odnosi na stupanj podržavanja/frustracije osnovnih psiholoških potreba studenata, a druga na stupanj usmjeravanja u poučavanju/učenju. Nastavnička ponašanja koja podržavaju potrebe studenata i usmjeravaju studente opisana su stilom koji podržava autonomiju i strukturirajućim stilom, koji se smatraju motivirajućim stilovima. S druge strane, ponašanja koja su povezana s frustriranim potrebama i niskim usmjeravanjem studenata opisana su kontrolirajućim i kaotičnim stilovima te se smatraju demotivirajućima. Dosadašnja su istraživanja toga modela još uvijek rijetka, posebno u kontekstu visokoga obrazovanja. Ovo istraživanje proširuje dosadašnje spoznaje provjeravajući model u kontekstu hrvatskoga visokog obrazovanja te ispitujući nastavničko iskustvo, obrazovanje, identitet i pristupe poučavanju kao potencijalne odrednice nastavničkih (de)motivirajućih stilova. U online istraživanju sudjelovalo je ukupno 130 sveučilišnih nastavnika koji su ispunili hrvatsku verziju Upitnika o situacijama u školama – visokome obrazovanju, Upitnik o psihološki kontrolirajućem poučavanju, dio Upitnika o nastavniku kao socijalnome kontekstu te Upitnik o nastavničkim pristupima poučavanju. Multidimenzionalno skaliranje i analiza korelacijskih obrazaca potvrdili su kružnu prirodu modela. Povezanosti s drugim instrumentima koji mjere nastavničke stilove bile su u skladu s očekivanjima. Od ispitanih su se varijabli samo prethodno nastavničko obrazovanje i pristupi poučavanju pokazali značajnim odrednicama nastavničkih (de)motivirajućih stilova. Sveučilišni nastavnici s više prethodnoga obrazovanja u području nastavničkih kompetencija izjavljuju da više koriste strukturirajući i manje kaotični stil. Nastavnici koji koriste pristup poučavanju usmjeren na studente koriste i više motivirajućih stilova podržavanja autonomije i strukture te manje kaotičnoga stila, dok je pristup poučavanju usmjeren na nastavnika povezan s više korištenja kontrole i kaosa kao demotivirajućih stilova.
Ključne riječi
kružni model; (de)motivirajući nastavnički stilovi; visoko obrazovanje; pristupi poučavanju
Hrčak ID:
319367
URI
Datum izdavanja:
18.7.2024.
Posjeta: 421 *