Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.17818/EMIP/2024/2.1
PODUZETNIČKA ORIJENTACIJA, UMREŽAVANJE I RAST PODUZEĆA: DOKAZI IZ TRANZICIJSKOG GOSPODARSTVA
Tringë Krasniqi
; Sveučilište u Prištini “Hasan Prishtina”
Besnik A Krasniqi
; Sveučilište u Prištini “Hasan Prishtina”
Liridon Kryeziu
; Riinvest Institute; Sveučilište za poslovanje i tehnologiju
*
Saranda Lajqi
; Institut za poduzetništvo i malo gospodarstvo
Mirsim Ismajli
; ESLG učilište
Donika Bytyçi
; ESLG učilište
* Dopisni autor.
Sažetak
Poduzetnička orijentacija (EO) postala je važno istraživačko područje u literaturi o poduzetništvu za analizu sposobnosti poduzeća da do najvišeg stupnja poveća mogućnosti na tržištu. Slično tome, s obzirom na poseban kontekst poduzeća u tranzicijskim gospodarstvima, mreže su postale sastavni dio analize poduzeća u tim kontekstima. Stoga je svrha ove studije ispitati utjecaj dimenzija EO-a (inovativnost, proaktivnost i preuzimanje rizika) i mreža na rast mikro-, malih i srednjih poduzeća. Ovo istraživanje koristi se studijom presjeka 438 vlasnika/menadžera tvrtki u četirima sektorima u slučaju Kosova. Nalazi pokazuju izrazito statistički značajne i pozitivne rezultate za sve tri dimenzije: proaktivnost, preuzimanje rizika i inovativnost te pozitivan i statistički značajan odnos između umreženosti i rasta poduzeća. Sve kontrolne varijable ostaju konzistentne u pogledu statističke značajnosti nakon uvođenja EO dimenzija. Tek uvođenjem varijable umrežavanja, varijabla koja označava sveučilišnu naobrazbu postaje negativna i statistički značajna u usporedbi s nesveučilišnom naobrazbom menadžera.
Ključne riječi
poduzetnička orijentacija; umrežavanje; rast poduzeća; MMSP
Hrčak ID:
322910
URI
Datum izdavanja:
2.12.2024.
Posjeta: 0 *