hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Avicenna i problem bitka. Kako je viđen u islamu i arapskom jeziku

Daniel Bučan ; Zagreb, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (469 KB) str. 49-61 preuzimanja: 438* citiraj
APA 6th Edition
Bučan, D. (2012). Avicenna i problem bitka. Kako je viđen u islamu i arapskom jeziku. Filozofska istraživanja, 32 (1), 49-61. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/84040
MLA 8th Edition
Bučan, Daniel. "Avicenna i problem bitka. Kako je viđen u islamu i arapskom jeziku." Filozofska istraživanja, vol. 32, br. 1, 2012, str. 49-61. https://hrcak.srce.hr/84040. Citirano 03.04.2020.
Chicago 17th Edition
Bučan, Daniel. "Avicenna i problem bitka. Kako je viđen u islamu i arapskom jeziku." Filozofska istraživanja 32, br. 1 (2012): 49-61. https://hrcak.srce.hr/84040
Harvard
Bučan, D. (2012). 'Avicenna i problem bitka. Kako je viđen u islamu i arapskom jeziku', Filozofska istraživanja, 32(1), str. 49-61. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/84040 (Datum pristupa: 03.04.2020.)
Vancouver
Bučan D. Avicenna i problem bitka. Kako je viđen u islamu i arapskom jeziku. Filozofska istraživanja [Internet]. 2012 [pristupljeno 03.04.2020.];32(1):49-61. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/84040
IEEE
D. Bučan, "Avicenna i problem bitka. Kako je viđen u islamu i arapskom jeziku", Filozofska istraživanja, vol.32, br. 1, str. 49-61, 2012. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/84040. [Citirano: 03.04.2020.]

Sažetak
Avicennino razumijevanje bitka je određeno (islamskim) religijskim kontekstom njegove misli i (arapskim) jezikom u kojem je ta misao ostvarena.
Ideja Prvoga počela (odnosno Prvoga uzroka) kao Počela bitka (a ne Počela kretanja) utemeljena je na (bitno religijskom) poimanju da su bića u svijetu kontingentna: biće može postojati, ali može i ne postojati, jer njegovo postojanje ovisi o nekom uzroku. A budući da lanac uzrokâ ne može biti beskonačan, mora postojati neki prvi uzrok, čiji bitak – budući da prvi uzrok nije uzrokovan – mora biti nužan. Taj prvi neuzrokovani uzrok nužnoga bitka jest podarivatelj bitka svemu kontingentnome. Odatle i Avicennina ideja o bitku koji se »pridružuje« bîti.
No arapski jezik također upućuje na takovu ideju. Budući da u arapskome nema glagola koji znači ‘biti’, arapski logičari nisu mogli formulirati čisti egzistencijalni iskaz. Zato su umjesto egzistencijalnog iskaza rabili atributivni iskaz koji se po dogovoru smatrao egzistencijalnim. U takovu iskazu bitak uistinu jest »nešto« što se atribuira bîti bića, a ta konceptualizacija bitka osnova je Avicennine ideje o bitku kao svojevrsnom prigodku bîti.

Ključne riječi
Avicenna; bitak; biće; Prvo počelo; arapski jezik

Hrčak ID: 84040

URI
https://hrcak.srce.hr/84040

[njemački]

Posjeta: 812 *