hrcak mascot   Srce   HID

Original scientific paper

Avicenna i problem bitka. Kako je viđen u islamu i arapskom jeziku

Daniel Bučan ; Zagreb, Hrvatska

Fulltext: croatian, pdf (469 KB) pages 49-61 downloads: 603* cite
APA 6th Edition
Bučan, D. (2012). Avicenna i problem bitka. Kako je viđen u islamu i arapskom jeziku. Filozofska istraživanja, 32 (1), 49-61. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/84040
MLA 8th Edition
Bučan, Daniel. "Avicenna i problem bitka. Kako je viđen u islamu i arapskom jeziku." Filozofska istraživanja, vol. 32, no. 1, 2012, pp. 49-61. https://hrcak.srce.hr/84040. Accessed 21 Oct. 2021.
Chicago 17th Edition
Bučan, Daniel. "Avicenna i problem bitka. Kako je viđen u islamu i arapskom jeziku." Filozofska istraživanja 32, no. 1 (2012): 49-61. https://hrcak.srce.hr/84040
Harvard
Bučan, D. (2012). 'Avicenna i problem bitka. Kako je viđen u islamu i arapskom jeziku', Filozofska istraživanja, 32(1), pp. 49-61. Available at: https://hrcak.srce.hr/84040 (Accessed 21 October 2021)
Vancouver
Bučan D. Avicenna i problem bitka. Kako je viđen u islamu i arapskom jeziku. Filozofska istraživanja [Internet]. 2012 [cited 2021 October 21];32(1):49-61. Available from: https://hrcak.srce.hr/84040
IEEE
D. Bučan, "Avicenna i problem bitka. Kako je viđen u islamu i arapskom jeziku", Filozofska istraživanja, vol.32, no. 1, pp. 49-61, 2012. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/84040. [Accessed: 21 October 2021]

Abstracts
Avicennino razumijevanje bitka je određeno (islamskim) religijskim kontekstom njegove misli i (arapskim) jezikom u kojem je ta misao ostvarena.
Ideja Prvoga počela (odnosno Prvoga uzroka) kao Počela bitka (a ne Počela kretanja) utemeljena je na (bitno religijskom) poimanju da su bića u svijetu kontingentna: biće može postojati, ali može i ne postojati, jer njegovo postojanje ovisi o nekom uzroku. A budući da lanac uzrokâ ne može biti beskonačan, mora postojati neki prvi uzrok, čiji bitak – budući da prvi uzrok nije uzrokovan – mora biti nužan. Taj prvi neuzrokovani uzrok nužnoga bitka jest podarivatelj bitka svemu kontingentnome. Odatle i Avicennina ideja o bitku koji se »pridružuje« bîti.
No arapski jezik također upućuje na takovu ideju. Budući da u arapskome nema glagola koji znači ‘biti’, arapski logičari nisu mogli formulirati čisti egzistencijalni iskaz. Zato su umjesto egzistencijalnog iskaza rabili atributivni iskaz koji se po dogovoru smatrao egzistencijalnim. U takovu iskazu bitak uistinu jest »nešto« što se atribuira bîti bića, a ta konceptualizacija bitka osnova je Avicennine ideje o bitku kao svojevrsnom prigodku bîti.

Keywords
Avicenna; bitak; biće; Prvo počelo; arapski jezik

Hrčak ID: 84040

URI
https://hrcak.srce.hr/84040

[german]

Visits: 1.107 *