hrcak mascot   Srce   HID

Original scientific paper

Tipografija novčanica s posebnim osvrtom na Hrvatsku tijekom 20. stoljeća

Vilko Žiljak   ORCID icon orcid.org/0000-0003-3466-5230 ; Akademija tehničkih znanosti Hrvatske, Centar za grafičko inženjerstvo
Mario Barišić ; Odsjek za informacijske znanosti, Filozofski fakultet, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Hrvatska
Jana Žiljak Vujić ; Tehničko veleučilište u Zagrebu

Fulltext: croatian, pdf (382 KB) pages 105-119 downloads: 951* cite
APA 6th Edition
Žiljak, V., Barišić, M. & Žiljak Vujić, J. (2011). Tipografija novčanica s posebnim osvrtom na Hrvatsku tijekom 20. stoljeća. Libellarium, 4 (2), 105-119. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/97445
MLA 8th Edition
Žiljak, Vilko, et al. "Tipografija novčanica s posebnim osvrtom na Hrvatsku tijekom 20. stoljeća." Libellarium, vol. 4, no. 2, 2011, pp. 105-119. https://hrcak.srce.hr/97445. Accessed 18 Jan. 2020.
Chicago 17th Edition
Žiljak, Vilko, Mario Barišić and Jana Žiljak Vujić. "Tipografija novčanica s posebnim osvrtom na Hrvatsku tijekom 20. stoljeća." Libellarium 4, no. 2 (2011): 105-119. https://hrcak.srce.hr/97445
Harvard
Žiljak, V., Barišić, M., and Žiljak Vujić, J. (2011). 'Tipografija novčanica s posebnim osvrtom na Hrvatsku tijekom 20. stoljeća', Libellarium, 4(2), pp. 105-119. Available at: https://hrcak.srce.hr/97445 (Accessed 18 January 2020)
Vancouver
Žiljak V, Barišić M, Žiljak Vujić J. Tipografija novčanica s posebnim osvrtom na Hrvatsku tijekom 20. stoljeća. Libellarium [Internet]. 2011 [cited 2020 January 18];4(2):105-119. Available from: https://hrcak.srce.hr/97445
IEEE
V. Žiljak, M. Barišić and J. Žiljak Vujić, "Tipografija novčanica s posebnim osvrtom na Hrvatsku tijekom 20. stoljeća", Libellarium, vol.4, no. 2, pp. 105-119, 2011. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/97445. [Accessed: 18 January 2020]

Abstracts
Cilj je rada istražiti transformacije oblikovanja informacija na novčanicama tijekom 20. stoljeća, razdoblja najvećih grafičkih inovacija nakon Gutenbergova izuma tiska pomičnim slovima. Računarska grafika preuzela je prostor tipografije upravo kada je ručno graviranje u tvrdim materijalima dosegnulo maksimum umijeća u kreiranju pismovnog reza. Prije 40-ak godina počinje era jetkanja tiskovnih formi za tiskarske tehnike bakropisa i čelikotiska integrirajući ručno nastale crteže te primjena fotosloga kao predstavnika digitalne tehnologije. Finoća pismovnih linija uvela je mikrotipografiju kao posebnu metodu rastriranja u pozadini novčanica. U Hrvatskoj su navedene promjene prisutne kroz autorska djela naših tipografa, premda se samo umnožavanje novčanica obavljalo u stranim tiskarama koje su imale primjereno zaštićenu tiskarsku tehnologiju.
Radom se doprinosi znanstvenoj analizi tehničkog segmenta izrade novčanica na tlu Hrvatske tijekom 20. stoljeća, čime se, metodama analize i sinteze, daje jasna slika i kvalitetna preglednost metode izrade novčanica, i to kako s aspekta same tehnologije tako i kroz progresiju razvojnog ciklusa izrade novčanica. S obzirom da se ne istražuju samo hrvatske novčanice već i sve novčanice prisutne u Hrvatskoj u to doba, analizom se doprinosi i komparaciji lokalnih dosega s tehnologijom izrade stranih novčanica iz istog razdoblja.

Keywords
mikrotipografija; steganografija; mikrotekst; nominala; linijska grafika

Hrčak ID: 97445

URI
https://hrcak.srce.hr/97445

[english]

Visits: 1.184 *