hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Rana pismenost kod djece s posebnim jezičnim teškoćama

Karolina Ščapec ; Osnovna škola Ante Kovačića, Zlatar, Hrvatska
Jelena Kuvač Kraljević   ORCID icon orcid.org/0000-0003-1452-0851 ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju, Laboratorij za psiholingvistička istraživanja, Zagreb, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (207 KB) str. 120-134 preuzimanja: 917* citiraj
APA 6th Edition
Ščapec, K. i Kuvač Kraljević, J. (2013). Rana pismenost kod djece s posebnim jezičnim teškoćama. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 49 (1), 120-134. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/104215
MLA 8th Edition
Ščapec, Karolina i Jelena Kuvač Kraljević. "Rana pismenost kod djece s posebnim jezičnim teškoćama." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol. 49, br. 1, 2013, str. 120-134. https://hrcak.srce.hr/104215. Citirano 07.12.2019.
Chicago 17th Edition
Ščapec, Karolina i Jelena Kuvač Kraljević. "Rana pismenost kod djece s posebnim jezičnim teškoćama." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja 49, br. 1 (2013): 120-134. https://hrcak.srce.hr/104215
Harvard
Ščapec, K., i Kuvač Kraljević, J. (2013). 'Rana pismenost kod djece s posebnim jezičnim teškoćama', Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 49(1), str. 120-134. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/104215 (Datum pristupa: 07.12.2019.)
Vancouver
Ščapec K, Kuvač Kraljević J. Rana pismenost kod djece s posebnim jezičnim teškoćama. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja [Internet]. 2013 [pristupljeno 07.12.2019.];49(1):120-134. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/104215
IEEE
K. Ščapec i J. Kuvač Kraljević, "Rana pismenost kod djece s posebnim jezičnim teškoćama", Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol.49, br. 1, str. 120-134, 2013. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/104215. [Citirano: 07.12.2019.]

Sažetak
Rana pismenost obuhvaća vještine, znanja i stavove povezane s učenjem čitanja i pisanja, a koje se počinju razvijati prije formalne poduke čitanja i pisanja. Unatoč dobro poznatoj činjenici da su djeca s posebnim jezičnim teškoćama (PJT) skupina rizična za teškoće u učenju čitanja i pisanja, vrlo je malo istraživanja usmjereno na ispitivanje rane pismenosti kod te skupine. Stoga je cilj ovog istraživanja bio ispitati sposobnosti i vještine rane pismenosti, odnosno sposobnosti fonološke svjesnosti i vještine pismenosti, kod djece s PJT-om pred polazak u školu. Djeci uključenoj u istraživanje (N=30) procijenjene su jezične sposobnosti - receptivni rječnik i fonološka svjesnost (rima, slogovna i fonemska raščlamba, izdvajanje početnoga i završnoga fonema, brisanje sloga i fonema, zamjena fonema te slogovno i fonemsko spajanje), i kognitivne funkcije, odnosno verbalno radno pamćenje (učinkovitost fonološkoga pamćenja i kapacitet verbalnoga radnoga pamćenja) te su ispitana na zadatcima pismenosti (imenovanje i pisanje slova, slikovni rječnik, dekodiranje i pisanje). Rezultati pokazuju da djeca s PJT-om neposredno pred početak školovanja imaju slabija postignuća na zadatcima rane pismenosti što je uvjetovano nižom razinom usvojenosti leksičkih jedinica te smanjenim kapacitetom i neučinkovitim djelovanjem verbalnoga radnoga pamćenja.

Ključne riječi
posebne jezične teškoće; rana pismenost; fonološka svjesnost; receptivni rječnik; verbalno radno pamćenje

Hrčak ID: 104215

URI
https://hrcak.srce.hr/104215

[engleski]

Posjeta: 1.683 *