hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

OD POUČAVANJA KAO PRAKTIČNE VJEŠTINE DO SAMOSTALNE TEORIJE O NASTAVI

Emerik Munjiza ; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Filozofski fakultet Osijek, Hrvatska
Mirko Lukaš ; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Filozofski fakultet Osijek, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (162 KB) str. 19-33 preuzimanja: 910* citiraj
APA 6th Edition
Munjiza, E. i Lukaš, M. (2013). OD POUČAVANJA KAO PRAKTIČNE VJEŠTINE DO SAMOSTALNE TEORIJE O NASTAVI. Život i škola, LIX (29), 19-33. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/121331
MLA 8th Edition
Munjiza, Emerik i Mirko Lukaš. "OD POUČAVANJA KAO PRAKTIČNE VJEŠTINE DO SAMOSTALNE TEORIJE O NASTAVI." Život i škola, vol. LIX, br. 29, 2013, str. 19-33. https://hrcak.srce.hr/121331. Citirano 25.02.2020.
Chicago 17th Edition
Munjiza, Emerik i Mirko Lukaš. "OD POUČAVANJA KAO PRAKTIČNE VJEŠTINE DO SAMOSTALNE TEORIJE O NASTAVI." Život i škola LIX, br. 29 (2013): 19-33. https://hrcak.srce.hr/121331
Harvard
Munjiza, E., i Lukaš, M. (2013). 'OD POUČAVANJA KAO PRAKTIČNE VJEŠTINE DO SAMOSTALNE TEORIJE O NASTAVI', Život i škola, LIX(29), str. 19-33. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/121331 (Datum pristupa: 25.02.2020.)
Vancouver
Munjiza E, Lukaš M. OD POUČAVANJA KAO PRAKTIČNE VJEŠTINE DO SAMOSTALNE TEORIJE O NASTAVI. Život i škola [Internet]. 2013 [pristupljeno 25.02.2020.];LIX(29):19-33. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/121331
IEEE
E. Munjiza i M. Lukaš, "OD POUČAVANJA KAO PRAKTIČNE VJEŠTINE DO SAMOSTALNE TEORIJE O NASTAVI", Život i škola, vol.LIX, br. 29, str. 19-33, 2013. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/121331. [Citirano: 25.02.2020.]

Sažetak
U ovom radu autori istražuju teorije institucionalnog (školskog) obrazovanja od njegovog utemeljenja do pojave didaktike kao autonomne znanosti o obrazovanju, oučavanju, nastavi. Autore je posebno zanimalo koja su iskustva i koja je teorijska spoznaja postojala na području školskog obrazovanja, koje su bila dostupne i koje su mogli koristiti Ratke i Komensky pri utemeljenju didaktike. Po svojim bitnim karakteristikama ovo je istraživanje longitudinalno. Istraživanje se temelji na analizi pedagoške dokumentacije. Spoznajnom kvalitativnom metodom rezultati se objašnjavaju, obrazlažu i tumače, traži se i uočava uzročno-posljedična veza. Nakon analize relevantne pedagoške dokumentacije sa sigurnošću se može tvrditi da su u analiziranom vremenu postojale: škole, školski sustavi (različitih organizacija); kurikuli (različitih orijentacija) s elementima nastavnih programa; monološke i dijaloške metode; različiti oblici izvora znanja udžbenici, priručnici, literatura, neposredna stvarnost, zorna sredstva i različita nastavna pomagala; spoznaja se temeljila na zapamćivanju ali je primjetljiva i upotreba znanstvenih metoda analize i sinteze uz korištenje sustavnog promatranja i eksperimenta. Stručnost učitelja bila je izrazito niska. Nisu postojale posebne škole za obrazovanje učitelja. Učitelji su još donekle znali što je potrebno učiti (sadržaje), ali je znatno veća poteškoća bila u definiranju kako učenike poučavati (pedagoška kompetencija). Zbog toga je motivacija bila vanjska upotreba pretežno represivnih mjera uz primjetljive i poticajne mjere. Na ovom dostignutom nivou Ratke i Komensky uz kreativan doprinos mogli su utemeljiti didaktiku kao posebnu i autonomnu znanost o obrazovanju, poučavanju, nastavi.

Ključne riječi
školski sustavi; curriculum; obrazovne metode; izvori znanja naučna spoznaja; učiteljska kompetencija; vanjska motivacija

Hrčak ID: 121331

URI
https://hrcak.srce.hr/121331

[engleski] [njemački]

Posjeta: 1.707 *