hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Obrazovni standardi i kompetencije: Nova didaktička područja?

Vladimir Strugar

Puni tekst: engleski, pdf (146 KB) str. 45-56 preuzimanja: 653* citiraj
APA 6th Edition
Strugar, V. (2014). EDUCATIONAL STANDARDS AND COMPETENCES: NEW DIDACTICAL AREAS?. Život i škola, LX (31), 45-56. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/125293
MLA 8th Edition
Strugar, Vladimir. "EDUCATIONAL STANDARDS AND COMPETENCES: NEW DIDACTICAL AREAS?." Život i škola, vol. LX, br. 31, 2014, str. 45-56. https://hrcak.srce.hr/125293. Citirano 19.09.2021.
Chicago 17th Edition
Strugar, Vladimir. "EDUCATIONAL STANDARDS AND COMPETENCES: NEW DIDACTICAL AREAS?." Život i škola LX, br. 31 (2014): 45-56. https://hrcak.srce.hr/125293
Harvard
Strugar, V. (2014). 'EDUCATIONAL STANDARDS AND COMPETENCES: NEW DIDACTICAL AREAS?', Život i škola, LX(31), str. 45-56. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/125293 (Datum pristupa: 19.09.2021.)
Vancouver
Strugar V. EDUCATIONAL STANDARDS AND COMPETENCES: NEW DIDACTICAL AREAS?. Život i škola [Internet]. 2014 [pristupljeno 19.09.2021.];LX(31):45-56. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/125293
IEEE
V. Strugar, "EDUCATIONAL STANDARDS AND COMPETENCES: NEW DIDACTICAL AREAS?", Život i škola, vol.LX, br. 31, str. 45-56, 2014. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/125293. [Citirano: 19.09.2021.]

Sažetak
U svakodnevnoj javnoj komunikaciji, a posebice u odgoju i obrazovanju, sve se učestalije rabe pojmovi obrazovni standardi i kompetencije. Autori različito razumiju i tumače te pojmove. Budući da se obrazovni standardi razumiju kao osnovica za stjecanje kompetencija i da se kompetencije stječu u procesu odgoja i obrazovanja, istraživačko je pitanje jesu li ta dva, međusobno povezana pojma, zastupljena u aktualnim udžbenicima didaktike i člancima u pedagoškoj periodici.
Treba li odgoju i obrazovanju standardizacija ili personalizacija? Autor shvaća standardizaciju kao težnju obrazovne politike (administracije) da upravlja školstvom primjenjujući zakonitosti tržišta, što nije obilježje odgoja i obrazovanja. Standardizacija ne uvažava spoznaje o višestrukim inteligencijama. Pojam kompetencije objašnjava se kao skupni naziv koji obuhvaća znanja, sposobnosti, vještine, vrijednosti, odluke za djelovanje i dr. Kompetencije su izlaz ili postignuće odgoja i obrazovanja, što znači da su bitno povezane s definiranjem ciljeva i vrjednovanjem njihova ostvarenja.
Autor analizira udžbenike didaktike (1991.-2011.) i tri časopisa o odgoju i obrazovanju (2000.-2011.) da bi utvrdio jesu li pojmovi obrazovni standardi i kompetencije njihov predmet. Na uzorku sedam udžbenika didaktike i 679 objavljenih članaka u pedagoškim časopisima utvrđeno je da samo jedan udžbenik didaktike (2010.) u tekstu i rječniku pojmova razmatra ta dva pojma te da je u 1,2% članaka (ključne riječi) zastupljen pojam obrazovni standardi i 6,8% pojam kompetencije.
S obzirom na mali postotak zastupljenosti analiziranih pojmova može se zaključiti da oni nisu rezultat razvoja didaktičke teorije, nego nastojanja obrazovne, prije svega europske, politike. Danas je važno poradi toga opredjeljenje (izazov) didaktičara hoće li se ta dva pojma postati integrirani didaktički pojmovi (u udžbenicima) i postati sadržaji kurikuluma obrazovanja učitelja koji će potom u svojoj pedagoškoj praksi djelovati sukladno spoznajama te istraživati tu praksu.

Ključne riječi
didaktika; udžbenici didaktike, pedagoški časopisi; obrazovni standardi; kompetencije; stjecanje kompetencija

Hrčak ID: 125293

URI
https://hrcak.srce.hr/125293

[engleski] [njemački]

Posjeta: 1.787 *