hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Individualni i obiteljski čimbenici razumijevanja teorije uma u djece predškolske dobi

Iva Zrinščak ; Obrtnička škola Požega
Sanja Šimleša ; Odsjek za logopediju Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
Gordana Kuterovac Jagodić ; Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu

Puni tekst: hrvatski, pdf (393 KB) str. 61-79 preuzimanja: 533* citiraj
APA 6th Edition
Zrinščak, I., Šimleša, S. i Kuterovac Jagodić, G. (2014). Individualni i obiteljski čimbenici razumijevanja teorije uma u djece predškolske dobi. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 50 (2), 61-79. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/131193
MLA 8th Edition
Zrinščak, Iva, et al. "Individualni i obiteljski čimbenici razumijevanja teorije uma u djece predškolske dobi." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol. 50, br. 2, 2014, str. 61-79. https://hrcak.srce.hr/131193. Citirano 07.12.2019.
Chicago 17th Edition
Zrinščak, Iva, Sanja Šimleša i Gordana Kuterovac Jagodić. "Individualni i obiteljski čimbenici razumijevanja teorije uma u djece predškolske dobi." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja 50, br. 2 (2014): 61-79. https://hrcak.srce.hr/131193
Harvard
Zrinščak, I., Šimleša, S., i Kuterovac Jagodić, G. (2014). 'Individualni i obiteljski čimbenici razumijevanja teorije uma u djece predškolske dobi', Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 50(2), str. 61-79. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/131193 (Datum pristupa: 07.12.2019.)
Vancouver
Zrinščak I, Šimleša S, Kuterovac Jagodić G. Individualni i obiteljski čimbenici razumijevanja teorije uma u djece predškolske dobi. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja [Internet]. 2014 [pristupljeno 07.12.2019.];50(2):61-79. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/131193
IEEE
I. Zrinščak, S. Šimleša i G. Kuterovac Jagodić, "Individualni i obiteljski čimbenici razumijevanja teorije uma u djece predškolske dobi", Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol.50, br. 2, str. 61-79, 2014. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/131193. [Citirano: 07.12.2019.]

Sažetak
Cilj ovog istraživanja bio je ispitati dobne i spolne razlike u prepoznavanju emocija i razumijevanju teorije uma predškolske djece, kao i doprinos nekih djetetovih individualnih i obiteljskih varijabli u objašnjenju individualnih razlika u razumijevanju teorije uma. U istraživanju je sudjelovalo 150 djece (75 djevojčica, 75 dječaka), u dobi od 48 do 68 mjeseci. Razumijevanje teorije uma je ispitano podljestvicom Teorije uma NEPSY-II baterije testova, prepoznavanje emocija podljestvicom Prepoznavanja emocija NEPSY-II baterije testova, a kognitivni status Testom rezoniranja matrica. Rezultati ANOVA-e 3 (dob) x 2 (spol) su pokazali da su najstarija djeca (62-68 mjeseci) značajno uspješnija u razumijevanju teorije uma u odnosu na srednju (55-61 mjesec) i najmlađu dobnu skupinu (48-54 mjeseca), dok spolne razlike nisu utvrđene. Utvrđene su dobne razlike između sve tri skupine u uspješnosti prepoznavanja emocija (starija djeca ujedno i bolje razumiju emocije) i spolne razlike u korist djevojčica. Hijerarhijskom regresijskom analizom ispitan je doprinos individualnih faktora djeteta (kognitivni status i prepoznavanje emocija) te obiteljskih faktora (stupanj obrazovanja roditelja) u objašnjenju varijance rezultata na podljestvici Teorije uma. Za razumijevanje teorije uma prediktivni su kognitivni status (mjera neverbalne inteligencije), prepoznavanje emocija i obrazovanje roditelja. Djeca koja postižu više rezultate na testu neverbalne inteligencije i testu prepoznavanja emocija te djeca roditelja s višim stupnjem obrazovanja pokazuju bolje razumijevanje teorije uma.

Ključne riječi
teorija uma; prepoznavanje emocija; inteligencija; obiteljsko okruženje

Hrčak ID: 131193

URI
https://hrcak.srce.hr/131193

[engleski]

Posjeta: 1.032 *