Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.5613/rzs.46.1.2

Temeljne značajke teorije potrošnje u djelima Jeana Baudrillarda, Pierrea Bourdieua i Georgea Ritzera

Sanja Stanić orcid id orcid.org/0000-0003-0569-4841 ; Odsjek za sociologiju, Filozofski fakultet, Sveučilište u Splitu


Puni tekst: hrvatski pdf 448 Kb

str. 33-60

preuzimanja: 1.996

citiraj


Sažetak

U radu se prikazuju elementi teorija J. Baudrillarda, P. Bourdieua i G. Ritzera relevantni u kontekstu razvitka društvene misli o fenomenu potrošnje. Premda različito gledaju na potrošnju, tim je autorima zajedničko da uočavaju sve važniju ulogu potrošnje u vremenu i društvu u kom djeluju te se potrošnja u njihovim djelima pojavljuje kao bitna odrednica društvenog života. Teorije spomenutih autora prikazane su kao dominantne u okviru pojedinih razdoblja razvoja društvene teorije o potrošnji. Baudrillard prepoznaje potrošnju kao novu i važnu problematiku, a njegova kritika potrošačkog društva daleko je ispred vremena u kom djeluje. Potrošačke robe za njega su znakovi, a potrošnja vrsta jezika. U analogiji s Marxovim konceptom sredstava proizvodnje Baudrillard kreira koncept sredstava potrošnje kao potrošačkih mjesta koja su sinteza obilja i kalkulativnosti. Bourdieu konstruira klasnu teoriju potrošnje na temelju kulturnih praksi. Potrošačko ponašanje za njega je izraz klasnog položaja. Klasu određuje i njezin položaj u sustavu razlika, odnosno distinkcija od ostalih klasa na temelju kulturnih praksi, objekata i ukusa. U Ritzerovoj teoriji potrošnja postaje snažna pokretačka snaga suvremenog društva, s glavnim ciljem ostvarivanja profita. Promjene u suvremenom društvu Ritzer objašnjava procesom mekdonaldizacije koji se sve više širi na različita područja društvenog života. Promjenom od starih k novim sredstvima potrošnje Ritzer objašnjava transformacije u strukturama i međuljudskim odnosima u suvremenom društvu. Završni dio rada donosi osvrt na teorije spomenutih autora u kontekstu potrošačkog društva te upućuje na njihov doprinos korpusu teorijskih razmatranja fenomena potrošnje.

Ključne riječi

teorija potrošnje; potrošnja; potrošačko društvo; Baudrillard; Bourdieu; Ritzer

Hrčak ID:

162295

URI

https://hrcak.srce.hr/162295

Datum izdavanja:

30.4.2016.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.999 *