Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.15516/cje.v18i0.2113

Glazbenik kao distinktivni sklop osobnosti – da ili ne?

Zoran Mihajlovski ; Faculty of Pedagogy “Ss Cyril and Methodius”, University of Skopje


Puni tekst: engleski pdf 413 Kb

str. 125-143

preuzimanja: 1.362

citiraj

Puni tekst: hrvatski pdf 413 Kb

str. 125-143

preuzimanja: 225

citiraj


Sažetak

U empirijskom istraživanju na uzorku ispitanika u Makedoniji diferencijalnim su pristupom ispitane razlike u osobinama osobe, uključujući i opću intelektualnu sposobnost, kod skupine glazbenika u odnosu na kontrolnu skupinu neglazbenika. Uzorak obuhvaća ukupno 629 ispitanika, od kojih je 288 glazbenika iz područja klasične glazbe triju dobnih skupina (učenici srednje glazbene škole, studenti fakulteta glazbene umjetnosti i profesionalni glazbenici s visokom glazbenom naobrazbom). Uzorak je obuhvaćao 341 neglazbenika odgovarajuće dobne strukture (učenici neglazbenih srednjih škola, studenti više neglazbenih fakulteta i ispitanici sa završenim fakultetom iz neglazbenih područja). Individualne razlike testirane su s pomoću četiri mjerna instrumenta: inventarima osobnosti 16PF R. Cattella (revidirana verzija, 1993), EPQ H. Eysencka (1975) i NEO PI-R Coste i McCraea (1990), kao i J. Danielsovim Testom rezoniranja osoba TRL (FRT, 1962, jugoslavenska revizija, 1983) kao mjerom opće intelektualne sposobnosti.
Multivarijantna analiza varijance (MANOVA) indicira rezultate koji su općenito u sinergiji s referentnim spoznajama o sklopu osobnosti glazbenika iz klasičnih radova britanskoga glazbenog psihologa Anthonyja Kempa. Identificirane su razlike između glazbenika i neglazbenika u području nekoliko faktora drugoga reda: introverzija – ekstraverzija, anksioznost – prilagođenost, afektivnost – racionalnost, viša (verbalna) inteligencija – niža (verbalna) inteligencija, dobar odgoj – loš odgoj. Naši su podatci, u tom kontekstu, potvrdili postojanje čak četiriju od pet atributivnih dimenzija glazbenoga temperamenta prema Kempu: introverzije, afektivnosti, anksioznosti i inteligencije. Nije, međutim, potvrđeno postojanje atributivne dimenzije neovisnosti. Na elementarnijoj je razini, u vezi s razlikama prema neglazbenicima po pojedinačnim dimenzijama i crtama osobnosti, nađeno statistički značajno odstupanje na čak 18 od 26 testiranih osobina osobe. Najizraženije jezgre distinkcije glazbenika prema neglazbenicima (najveća vrijednost snage efekta) utvrđene su na dimenzijama neuroticizma i savjesnosti iz inventara NEOPI-R Coste i McCraea i na izvornoj crti F (surgencija – desurgencija) iz Cattelova inventara 16PF. Dobiveni su rezultati iznimno eksplicitno potvrdili distinktivnost sklopa osobnosti glazbenika klasične glazbene naobrazbe, tj. egzistenciju osebujnoga “glazbenog temperamenta”, što se očituje u specifičnoj kombinaciji osobina osobe inherentnoj ljudima iz miljea klasične glazbe.

Ključne riječi

glazbeni temperament; glazbenici; inteligencija; neglazbenici; osobine osobe

Hrčak ID:

171677

URI

https://hrcak.srce.hr/171677

Datum izdavanja:

30.8.2016.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.357 *