hrcak mascot   Srce   HID

Original scientific paper
https://doi.org/10.21464/fi36306

Zdravlje kao vrijednost te pravo na zdravlje u ranoj kineskoj kulturi. Daoistička i konfucijanska kritika ranih kineskih medicinskih tekstova

Ivana Buljan   ORCID icon orcid.org/0000-0003-4538-0791 ; Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet, Ivana Lučića 3, HR 10000 Zagreb

Fulltext: croatian, pdf (487 KB) pages 493-509 downloads: 220* cite
APA 6th Edition
Buljan, I. (2016). Zdravlje kao vrijednost te pravo na zdravlje u ranoj kineskoj kulturi. Daoistička i konfucijanska kritika ranih kineskih medicinskih tekstova. Filozofska istraživanja, 36 (3), 493-509. https://doi.org/10.21464/fi36306
MLA 8th Edition
Buljan, Ivana. "Zdravlje kao vrijednost te pravo na zdravlje u ranoj kineskoj kulturi. Daoistička i konfucijanska kritika ranih kineskih medicinskih tekstova." Filozofska istraživanja, vol. 36, no. 3, 2016, pp. 493-509. https://doi.org/10.21464/fi36306. Accessed 18 May 2021.
Chicago 17th Edition
Buljan, Ivana. "Zdravlje kao vrijednost te pravo na zdravlje u ranoj kineskoj kulturi. Daoistička i konfucijanska kritika ranih kineskih medicinskih tekstova." Filozofska istraživanja 36, no. 3 (2016): 493-509. https://doi.org/10.21464/fi36306
Harvard
Buljan, I. (2016). 'Zdravlje kao vrijednost te pravo na zdravlje u ranoj kineskoj kulturi. Daoistička i konfucijanska kritika ranih kineskih medicinskih tekstova', Filozofska istraživanja, 36(3), pp. 493-509. https://doi.org/10.21464/fi36306
Vancouver
Buljan I. Zdravlje kao vrijednost te pravo na zdravlje u ranoj kineskoj kulturi. Daoistička i konfucijanska kritika ranih kineskih medicinskih tekstova. Filozofska istraživanja [Internet]. 2016 [cited 2021 May 18];36(3):493-509. https://doi.org/10.21464/fi36306
IEEE
I. Buljan, "Zdravlje kao vrijednost te pravo na zdravlje u ranoj kineskoj kulturi. Daoistička i konfucijanska kritika ranih kineskih medicinskih tekstova", Filozofska istraživanja, vol.36, no. 3, pp. 493-509, 2016. [Online]. https://doi.org/10.21464/fi36306
Fulltext: english, pdf (487 KB) pages 493-509 downloads: 460* cite
APA 6th Edition
Buljan, I. (2016). Health as Value and the Right to be Healthy in Early Chinese Culture. Daoist and Confucian Critique of Early Medical Texts. Filozofska istraživanja, 36 (3), 493-509. https://doi.org/10.21464/fi36306
MLA 8th Edition
Buljan, Ivana. "Health as Value and the Right to be Healthy in Early Chinese Culture. Daoist and Confucian Critique of Early Medical Texts." Filozofska istraživanja, vol. 36, no. 3, 2016, pp. 493-509. https://doi.org/10.21464/fi36306. Accessed 18 May 2021.
Chicago 17th Edition
Buljan, Ivana. "Health as Value and the Right to be Healthy in Early Chinese Culture. Daoist and Confucian Critique of Early Medical Texts." Filozofska istraživanja 36, no. 3 (2016): 493-509. https://doi.org/10.21464/fi36306
Harvard
Buljan, I. (2016). 'Health as Value and the Right to be Healthy in Early Chinese Culture. Daoist and Confucian Critique of Early Medical Texts', Filozofska istraživanja, 36(3), pp. 493-509. https://doi.org/10.21464/fi36306
Vancouver
Buljan I. Health as Value and the Right to be Healthy in Early Chinese Culture. Daoist and Confucian Critique of Early Medical Texts. Filozofska istraživanja [Internet]. 2016 [cited 2021 May 18];36(3):493-509. https://doi.org/10.21464/fi36306
IEEE
I. Buljan, "Health as Value and the Right to be Healthy in Early Chinese Culture. Daoist and Confucian Critique of Early Medical Texts", Filozofska istraživanja, vol.36, no. 3, pp. 493-509, 2016. [Online]. https://doi.org/10.21464/fi36306

Abstracts
Ovaj rad istražuje odnos između zdravlja i rane kineske kulture. Posebice razmatra koncept zdravlja kao vrijednosti i prava u ranom kineskom kulturnom kontekstu. Naime, u Kini se od 4. st. pr. n. e. pojavljuju medicinski rukopisi koji se bave pitanjem očuvanja zdravlja i postignuća dugovječnosti. Oni polaze od stajališta da zdravlje nije puka danost, nego postignuće koje zahtijeva kontinuirani rad. Zdravlje je u njima poimano kao stanje koje je više od pukog odsustva bolesti. Ono se, naime, smatra bivanjem u harmoniji, koje je odraz i rezultat pravilnoga upravljanja životnim dahom (qi). Polazeći od ovakve pozicije, medicinski rukopisi razvijaju metode upravljanja qijem, kao što su pravilna prehrana, vježbe disanja, tjelovježba i sl. Njima se »kultivira život« (yang sheng), odnosno postiže očuvanje zdravlja. Međutim, tradicija »kultiviranja života« biva podvrgnuta kritici u tekstovima drugačijih provenijencija, osobito u tekstu Učitelj Zhuang te konfucijanskim tekstovima. Ovaj rad analizira njihove temeljne argumente. Poseban je naglasak stavljen na konfucijansku reakciju jer konfucijanizam postaje vladajućom ideologijom od razdoblja dinastije Han (206. pr. n. e. – 220 n. e.), pa tako i dominantnim oblikom mišljenja koje je obilježilo tradicionalnu kinesku kulturu. Rad postavlja koncept zdravlja, kao vrijednosti i prava, u odnos s konfucijanskim etičkim principima, kao i konfucijanskim poimanjem individue i njezinog odnosa s društvom.

Keywords
tradicionalna kineska medicina; konfucijanizam; Zhuangzi; zdravlje

Hrčak ID: 179921

URI
https://hrcak.srce.hr/179921

[english]

Visits: 1.208 *