hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Likovni umjetnički doživljaj slijepe osobe

Dunja Pivac   ORCID icon orcid.org/0000-0002-1362-3640 ; University of Split, Arts Academy, Department for Visual Culture and Visual Arts, Split, Croatia.
Tina Runjić ; University of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, Department of Visual Impairments, Zagreb, Croatia
Ante Bilić Prcić ; University of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, Department of Visual Impairments, Zagreb, Croatia

Puni tekst: engleski, pdf (469 KB) str. 127-140 preuzimanja: 1.071* citiraj
APA 6th Edition
Pivac, D., Runjić, T. i Bilić Prcić, A. (2017). The art experience of a blind person. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 53 (Supplement), 127-140. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/193748
MLA 8th Edition
Pivac, Dunja, et al. "The art experience of a blind person." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol. 53, br. Supplement, 2017, str. 127-140. https://hrcak.srce.hr/193748. Citirano 07.12.2019.
Chicago 17th Edition
Pivac, Dunja, Tina Runjić i Ante Bilić Prcić. "The art experience of a blind person." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja 53, br. Supplement (2017): 127-140. https://hrcak.srce.hr/193748
Harvard
Pivac, D., Runjić, T., i Bilić Prcić, A. (2017). 'The art experience of a blind person', Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 53(Supplement), str. 127-140. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/193748 (Datum pristupa: 07.12.2019.)
Vancouver
Pivac D, Runjić T, Bilić Prcić A. The art experience of a blind person. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja [Internet]. 2017 [pristupljeno 07.12.2019.];53(Supplement):127-140. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/193748
IEEE
D. Pivac, T. Runjić i A. Bilić Prcić, "The art experience of a blind person", Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol.53, br. Supplement, str. 127-140, 2017. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/193748. [Citirano: 07.12.2019.]

Sažetak
U nastavi likovne umjetnosti susreli smo se sa slijepom učenicom. To nas je potaklo da pokušamo istražiti kako slijepa osoba doživljava slikarsko djelo. Okosnica istraživanja obuhvaćala je ispitivanje doživljaja slikarskog djela (njegovo trajanje, intenzitet i osobnu likovnu ekspresiju) kod osobe slijepe od rođenja primjenom osmišljenog edukativnog pristupa koji joj je trebao pomoći da unaprijedi svoj doživljaj likovnog djela. U istraživanju je sudjelovala jedna ispitanica, učenica koja je jedina bila uključena u redovni nastavni program likovne umjetnosti u trećem razredu gimnazije. Mjerni instrument sastojao se od pet odabranih i prilagođenih slika Vincenta van Gogha, mjerenja promjena u vremenu potrebnom za taktilni doživljaj likovnog djela kao i njegovu likovnu ekspresiju te taktilne samoprocjene kojom je ispitanica određivala intenzitet doživljaja pojedinog likovnog djela pri višestrukom doživljavanju. Analiza kvantitativnih promjena provedena je primjenom statističke metode Individualne Diferencije (INDIF). Rezultati istraživanja potvrdili su da je primjena navedenog pristupa utjecala na vrijeme doživljavanja i likovnog izražavanja doživljenog likovnog djela kod ispitanice. Potvrđen je značaj prethodnog iskustva, utemeljenog na poznavanju i prepoznavanju sadržaja prilagođene taktilne slike. Zbog toga se vrijeme potrebno za percipiranje i likovno izražavanje doživljenog smanjilo, nakon višestrukog doživljavanja. Pri tome je intenzitet doživljaja odabranih likovnih djela uglavnom ostao nepromijenjen. Zamjetna je i velika intrinzična motivacija ispitanice te pozitivan transfer prema likovnom edukatoru, što je zasigurno imalo pozitivan utjecaj na doživljavanje slikarskih djela.

Ključne riječi
slijepa osoba; slabovidna osoba; doživljaj likovnog djela; taktilna percepcija; odgoj i obrazovanje

Hrčak ID: 193748

URI
https://hrcak.srce.hr/193748

[engleski]

Posjeta: 1.229 *