hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Pitanje prezentacije fragmentarno očuvanih srednjovjekovnih zidnih slika

Ivan Srša ; Hrvatski restauratorski zavod, Zagreb

Puni tekst: hrvatski, pdf (1 MB) str. 127-144 preuzimanja: 84* citiraj
APA 6th Edition
Srša, I. (2010). Pitanje prezentacije fragmentarno očuvanih srednjovjekovnih zidnih slika. Peristil, 53 (1), 127-144. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/199540
MLA 8th Edition
Srša, Ivan. "Pitanje prezentacije fragmentarno očuvanih srednjovjekovnih zidnih slika." Peristil, vol. 53, br. 1, 2010, str. 127-144. https://hrcak.srce.hr/199540. Citirano 30.03.2020.
Chicago 17th Edition
Srša, Ivan. "Pitanje prezentacije fragmentarno očuvanih srednjovjekovnih zidnih slika." Peristil 53, br. 1 (2010): 127-144. https://hrcak.srce.hr/199540
Harvard
Srša, I. (2010). 'Pitanje prezentacije fragmentarno očuvanih srednjovjekovnih zidnih slika', Peristil, 53(1), str. 127-144. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/199540 (Datum pristupa: 30.03.2020.)
Vancouver
Srša I. Pitanje prezentacije fragmentarno očuvanih srednjovjekovnih zidnih slika. Peristil [Internet]. 2010 [pristupljeno 30.03.2020.];53(1):127-144. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/199540
IEEE
I. Srša, "Pitanje prezentacije fragmentarno očuvanih srednjovjekovnih zidnih slika", Peristil, vol.53, br. 1, str. 127-144, 2010. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/199540. [Citirano: 30.03.2020.]

Sažetak
Na nekoliko karakterističnih primjera konzervatorsko-restauratorskih zahvata izvedenih od 1950. do 2010. razmatraju se teorija i
praksa prezentacije fragmentarno očuvanih srednjovjekovnih zidnih slika u Hrvatskoj. U tekstu se obrazlažu pojmovi nevidljive
unutarnje i vidljive vanjske prezentacije zidnih slika. Unutarnji dio svake prezentacije čini tvarna struktura zidne slike, njezini izvorni materijali i oni koji su uneseni tijekom konzervatorsko-restauratorskih zahvata (između žbuke i zida, u žbukanim slojevima i među njima, te unutar i na površini slikanoga sloja). Vidljivi vanjski dio prezentacije tvori likovna struktura zidnih slika i s njom usklađen estetski dojam ostvaren reintegracijom žbukanog i slikanog sloja. Obje su prezentacije zidnih slika rezultat kritičkom interpretacijom odabranog pristupa i s njim usklađenih postupaka. Kao temeljni kriterij za vrednovanje prezentacije predlaže se kvaliteta izvedenog zahvata, a budući da je svaki zahvat drukčiji, vrednovanje njegove kvalitete zahtijeva i usklađen pristup.
Pojam kritičke interpretacije defi niran je kao autorski čin interpretatora, voditelja projekta i stručne skupine, koja pristup prezentaciji
određuje nakon provedenih multidisciplinarnih istraživanja. Tim se pristupom određuju ciljevi i metode za postizanje odabrane prezentacije zidnih slika, oni se razmatraju kroz reinterpretaciju pojmova: konzervatorski, restauratorski i konzervatorsko-restauratorski
pristup. Konzervatorski pristup podrazumijeva prijeko potrebnu konsolidaciju oštećene tvarne strukture zidnih slika uz istodobno zadržavanje onog estetskog stanja u kakvom su one zatečene ili otkrivene nakon odstranjivanja višeslojnih vapnenim premaza i/ili žbukanih slojeva. Nasuprot tomu, restauratorski pristup osim nužne konsolidacije podrazumijeva i zahvate koji pridonose estetskoj konsolidaciji zidnih slika. Njime se na oštećenim dijelovima izvornoga slikanoga sloja intervenira zahvatima katkad i većih, ali još uvijek dopustivih razmjera, koji reintegracijom slikanoga sloja osim retuša uključuju i djelomične rekonstrukcije izgubljenih dijelova. Konzervatorsko-restauratorski pristup spona je među dva spomenuta pristupa kojom se prijeko potrebna konsolidacija tvarne strukture (unutarnja prezentacija) i optimalan estetski dojam (vanjska prezentacija) zidnih slika ostvaruju najnužnijim zahvatima i minimalnim intervencijama u obje prezentacije.

Ključne riječi
zidne slike; unutarnja i vanjska prezentacija; kritička interpretacija; vrednovanje prezentacije

Hrčak ID: 199540

URI
https://hrcak.srce.hr/199540

[engleski]

Posjeta: 152 *