hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Novi analitički modeli za utvrđivanje standarda razumljivosti medijskog teksta u medijima masovnog komuniciranja

Artur Šilić ; Novena d.o.o.
Slobodan Hadžić ; Sveučilište Sjever, Presscut

Puni tekst: hrvatski, pdf (867 KB) str. 1947-1969 preuzimanja: 197* citiraj
APA 6th Edition
Šilić, A. i Hadžić, S. (2018). Novi analitički modeli za utvrđivanje standarda razumljivosti medijskog teksta u medijima masovnog komuniciranja. In medias res, 7 (12), 1947-1969. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/200715
MLA 8th Edition
Šilić, Artur i Slobodan Hadžić. "Novi analitički modeli za utvrđivanje standarda razumljivosti medijskog teksta u medijima masovnog komuniciranja." In medias res, vol. 7, br. 12, 2018, str. 1947-1969. https://hrcak.srce.hr/200715. Citirano 20.09.2020.
Chicago 17th Edition
Šilić, Artur i Slobodan Hadžić. "Novi analitički modeli za utvrđivanje standarda razumljivosti medijskog teksta u medijima masovnog komuniciranja." In medias res 7, br. 12 (2018): 1947-1969. https://hrcak.srce.hr/200715
Harvard
Šilić, A., i Hadžić, S. (2018). 'Novi analitički modeli za utvrđivanje standarda razumljivosti medijskog teksta u medijima masovnog komuniciranja', In medias res, 7(12), str. 1947-1969. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/200715 (Datum pristupa: 20.09.2020.)
Vancouver
Šilić A, Hadžić S. Novi analitički modeli za utvrđivanje standarda razumljivosti medijskog teksta u medijima masovnog komuniciranja. In medias res [Internet]. 2018 [pristupljeno 20.09.2020.];7(12):1947-1969. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/200715
IEEE
A. Šilić i S. Hadžić, "Novi analitički modeli za utvrđivanje standarda razumljivosti medijskog teksta u medijima masovnog komuniciranja", In medias res, vol.7, br. 12, str. 1947-1969, 2018. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/200715. [Citirano: 20.09.2020.]

Sažetak
Autori se u svom radu usredotočuju na razumljivost tekstova objavljenih u medijima masovnog komuniciranja u teorijskom kontekstu medijske pismenosti i medijske kompetencije sa nakanom ustanovljenja elemenata standarda razumljivosti medijskih tekstova.
Komparativnom analizom medijskih tekstova dnevnih novina, nacionalnog dosega,prije svega informativno političkog sadržaja kroz 11 kategorija /duljina teksta u rečenicama, duljina teksta u riječima, duljina teksta u znakovima, prosječnom duljinom rečenice, prosječnom duljinom riječi u slogovima, mjera leksičke gustoće, leksičke redundancije, mjera gustoće entiteta, kompleksnosti riječi po duljini slogova i po frekvenciji, mjere temeljene na procjeni složenosti riječi u novinskom korpusu/ autori potvrđuju hipotezu djelomične nerazumljivosti medijskih tekstova i značajne razlike u razumljivosti između medijskih nakladnika.
Fokus istraživanja temeljen je na grupama sastavljenim od različitih dobnih i obrazovnih i socijalnih skupina autori uočavaju bitne razlike u percepciji razumljivosti medijskih tekstova kako po dobnoj tako i po obrazovnoj strukturi što ih dovodi do zaključka da se standardi razumljivosti trebaju napraviti anticipirajući stečena istraživačka saznanja ali i nastaviti u pravcu utvrđivanja svih relevantnih faktora percepcije medijskog teksta i njihovog utjecaja na razumljivost istog.
Procjenom čitljivosti tekstova od strane “medijskih konzumenata” te uparivanjem s računalnim ocjenama složenosti tekstova, odabrane su najpogodnije mjere za automatsku ocjenu razumljivosti novinskih tekstova na hrvatskome jeziku. Pomoću odabranih automatskih mjera čitljivosti tekstova te ljudskom percepcijom čitljivosti tekstova, autori su pokušali doprinijeti izradi elemenata standarda tj. minimalnim zahtjevima na čitljivost teksta.

Ključne riječi
medijska pismenost; masovna komunikacija; medijske kompetencije; medijski jezik; analitički modeli

Hrčak ID: 200715

URI
https://hrcak.srce.hr/200715

[engleski]

Posjeta: 382 *