hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Političko obrazovanje i modeli demokracije

Vladimir Vujčić ; Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (298 KB) str. 55-74 preuzimanja: 2.045* citiraj
APA 6th Edition
Vujčić, V. (2005). Političko obrazovanje i modeli demokracije. Politička misao, 42 (2), 55-74. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/20985
MLA 8th Edition
Vujčić, Vladimir. "Političko obrazovanje i modeli demokracije." Politička misao, vol. 42, br. 2, 2005, str. 55-74. https://hrcak.srce.hr/20985. Citirano 05.12.2019.
Chicago 17th Edition
Vujčić, Vladimir. "Političko obrazovanje i modeli demokracije." Politička misao 42, br. 2 (2005): 55-74. https://hrcak.srce.hr/20985
Harvard
Vujčić, V. (2005). 'Političko obrazovanje i modeli demokracije', Politička misao, 42(2), str. 55-74. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/20985 (Datum pristupa: 05.12.2019.)
Vancouver
Vujčić V. Političko obrazovanje i modeli demokracije. Politička misao [Internet]. 2005 [pristupljeno 05.12.2019.];42(2):55-74. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/20985
IEEE
V. Vujčić, "Političko obrazovanje i modeli demokracije", Politička misao, vol.42, br. 2, str. 55-74, 2005. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/20985. [Citirano: 05.12.2019.]

Sažetak
Autor u ovom radu obrazlaže tezu da je političko obrazovanje nužno
za demokraciju i da je ovisno o modelima demokracije. Kod analize normativnih modela demokracije fokusira se na procese formiranja
političke volje zato što u tim procesima dolazi do izražaja uloga samih građana. Analiza je pokazala da postoje različiti načini djelovanja građana u procesima formiranja političke volje te da ti različiti načini zapravo određuju specifičnost različitih modela demokracije.
Autor pokazuje da je strateško političko djelovanje kao instrumentalno političko djelovanje karakteristično za klasični liberalni
model, dok je vrijednosno-racionalno djelovanje, etički prožeto, karakteristično za klasični republikanski model demokracije.
Problem je u oba ova modela što su glavni pokretači političkog
djelovanja građana, a to su interesi u liberalnom modelu te opće dobro u republikanskom modelu, na određeni način egzogeni samom
političkom procesu. Razvoj trećeg modela, teorije deliberativne demokracije, ide upravo u tom smjeru da se prevladaju ove egzogenosti interesa i općeg dobra u odnosu na sam politički proces te da se tako afirmira uloga politike u konstituciji interesa i općeg dobra. Deliberativni model demokracije, dakle, ima potencijal za konstituiranje i transformiranje interesa i koncepcija općeg dobra. U ovom modelu politika počinje dobivati svoju prepoznatljivu funkciju u organizaciji društva i rješavanju konflikata i konsenzusa. Političko obrazovanje prema deliberativnom modelu demokracije dobiva nove konture i dimenzije. One se temelje na pretpostavkama društvene kooperacije i koncepciji osobe sposobne za pravedno djelovanje i sudjelovanje u javnosti radi rješavanja zajedničkih problema.

Ključne riječi
političko obrazovanje; modeli demokracije; liberalni model demokracije; republikanski modeli demokracije; deliberativni model demokracije

Hrčak ID: 20985

URI
https://hrcak.srce.hr/20985

[engleski]

Posjeta: 2.736 *