Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Kriza novinarstva kao kriza etike: tko je novinarski subjekt?

Melita Poler Kovačić


Puni tekst: hrvatski pdf 274 Kb

str. 25-44

preuzimanja: 3.327

citiraj


Sažetak

Trendovi u razvoju novinarstva upozoravaju na teorijsku i praktičku razinu krize
identiteta suvremenog novinarstva. Utvrđujemo da su u krizi ključni elementi profesije,
a posebno autonomija i etika. Naša teza je da je kriza novinarstva prije svega kriza
novinara kao subjekta. Novinar u “normativnom” modelu kvalitetnog novinarstva zauzima
mjesto (profesionalno kompetentnog) izvora komunikacijskog procesa: on je
subjekt koji bi trebao imati nadzor nad temeljnim procesima u medijskoj realnosti.
Praksa novinarskog diskursa pokazuje da novinar u svim fazama komunikacijskog
procesa gubi mjesto subjekta. Njegovu ulogu preuzimaju vlasnici kapitala i/ili nositelji
političke moći (multinacionalne korporacije, oglašivači, političari, službe za odnose s
javnošću i dr.). Krizu novinarske etike promatramo i u svjetlu postmodernog razdoblja:
sve više se uvažavaju relativistički, pragmatički i makjavelistički pristupi novinarstvu.
Subjekt nestaje, a s njime i glavni novinarov alat – pitanje: novinar nije subjekt i
on ne postavlja novinarska pitanja. Nema pitanja, nema ni odgovora. Nema odgovornosti
i etika zapada u krizu. Kriza subjekta kriza je osobnog ispunjenja, kriza novinara
kao osobe.

Ključne riječi

identitet novinarstva; novinarska etika; kriza novinarstva; postmoderna

Hrčak ID:

23362

URI

https://hrcak.srce.hr/23362

Datum izdavanja:

20.12.2001.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 5.773 *