hrcak mascot   Srce   HID

Pregledni rad
https://doi.org/10.21464/fi41212

Toma Akvinski o odnosu dobra i zla u stvorenome svijetu

Maja Herman Duvel   ORCID icon orcid.org/0000-0001-9017-8985 ; Ivane Brlić-Mažuranić 18, HR–10000 Zagreb
Anto Gavrić   ORCID icon orcid.org/0000-0001-8137-727X ; Sveučilište u Zagrebu, Fakultet filozofije i religijskih znanosti, Jordanovac 110, HR–10000 Zagreb

Puni tekst: hrvatski, pdf (387 KB) str. 415-431 preuzimanja: 0* citiraj
APA 6th Edition
Herman Duvel, M. i Gavrić, A. (2021). Toma Akvinski o odnosu dobra i zla u stvorenome svijetu. Filozofska istraživanja, 41 (2), 415-431. https://doi.org/10.21464/fi41212
MLA 8th Edition
Herman Duvel, Maja i Anto Gavrić. "Toma Akvinski o odnosu dobra i zla u stvorenome svijetu." Filozofska istraživanja, vol. 41, br. 2, 2021, str. 415-431. https://doi.org/10.21464/fi41212. Citirano 31.07.2021.
Chicago 17th Edition
Herman Duvel, Maja i Anto Gavrić. "Toma Akvinski o odnosu dobra i zla u stvorenome svijetu." Filozofska istraživanja 41, br. 2 (2021): 415-431. https://doi.org/10.21464/fi41212
Harvard
Herman Duvel, M., i Gavrić, A. (2021). 'Toma Akvinski o odnosu dobra i zla u stvorenome svijetu', Filozofska istraživanja, 41(2), str. 415-431. https://doi.org/10.21464/fi41212
Vancouver
Herman Duvel M, Gavrić A. Toma Akvinski o odnosu dobra i zla u stvorenome svijetu. Filozofska istraživanja [Internet]. 2021 [pristupljeno 31.07.2021.];41(2):415-431. https://doi.org/10.21464/fi41212
IEEE
M. Herman Duvel i A. Gavrić, "Toma Akvinski o odnosu dobra i zla u stvorenome svijetu", Filozofska istraživanja, vol.41, br. 2, str. 415-431, 2021. [Online]. https://doi.org/10.21464/fi41212
Puni tekst: engleski, pdf (387 KB) str. 431-431 preuzimanja: 0* citiraj
APA 6th Edition
Herman Duvel, M. i Gavrić, A. (2021). Thomas Aquinas on the Relation Between Good and Evil in the Created World. Filozofska istraživanja, 41 (2), 431-431. https://doi.org/10.21464/fi41212
MLA 8th Edition
Herman Duvel, Maja i Anto Gavrić. "Thomas Aquinas on the Relation Between Good and Evil in the Created World." Filozofska istraživanja, vol. 41, br. 2, 2021, str. 431-431. https://doi.org/10.21464/fi41212. Citirano 31.07.2021.
Chicago 17th Edition
Herman Duvel, Maja i Anto Gavrić. "Thomas Aquinas on the Relation Between Good and Evil in the Created World." Filozofska istraživanja 41, br. 2 (2021): 431-431. https://doi.org/10.21464/fi41212
Harvard
Herman Duvel, M., i Gavrić, A. (2021). 'Thomas Aquinas on the Relation Between Good and Evil in the Created World', Filozofska istraživanja, 41(2), str. 431-431. https://doi.org/10.21464/fi41212
Vancouver
Herman Duvel M, Gavrić A. Thomas Aquinas on the Relation Between Good and Evil in the Created World. Filozofska istraživanja [Internet]. 2021 [pristupljeno 31.07.2021.];41(2):431-431. https://doi.org/10.21464/fi41212
IEEE
M. Herman Duvel i A. Gavrić, "Thomas Aquinas on the Relation Between Good and Evil in the Created World", Filozofska istraživanja, vol.41, br. 2, str. 431-431, 2021. [Online]. https://doi.org/10.21464/fi41212

Sažetak
Cilj je ovoga rada pokazati da Toma Akvinski problem zla promišlja ne samo kao pitanje zla u njemu samome nego i u puno širem kontekstu Božjeg stvarateljskog djela i providnosnog upravljanja te na taj način dokazuje da činjenica postojanja zla u svijetu nije održiv argument protiv Božjeg postojanja. Naime, za Tomu Akvinskog zlo nije nešto, nekakvo biće sa svojom biti i naravi, nego je ono lišenost dobra, nedostatak onoga dobra koje je neko biće po naravi dužno imati. Zlo ima dobro za svoj subjekt, objekt i uzrok, a može na koncu imati i dobro kao svoj učinak. Takva potpuna uronjenost i ovisnost zla o dobru kazuje da je ontološki status zla s jedne strane realan, a s druge strane da nije apsolutan. Zlo ne može postojati od sebe, po sebi i za sebe. Ono je pod svakim vidom podređeno dobru. Takav statuszla postaje još očitiji u Akvinčevu osvrtu na odnos zla i apsolutnog dobra koje je Bog. Bog je onaj koji jest u apsolutnom smislu, a zlo postoji samo u odnosu na dobro koje je Božje stvorenje. Propadanje stvari je tek posljedica Božjeg stvaranja dobrog svijeta u kojemu postoje bića koja mogu biti deficijentna u dobru, što ona ponekad i jesu. To znači da Bog ne želi zlo, nego ga na neki način dopušta dok sve providnosno upravlja k dobru koje je on sam. Naime, Bog je toliko svemoguć da dopuštajući zlo može ostvariti i veća i brojnija dobra. U djelu Božjega upravljanja svijetom čovjek zauzima posebno mjesto jer je sposoban za osobni odnos s Bogom. No čovjek se slobodnom voljom može i odmetnuti od poretka i pravila koji ga vodi sjedinjenju s njegovim krajnjim dobrom koje je Bog. Takav čin se naziva moralno zlo krivnje ili grijeh. Toma Akvinski primjer i uzor pobjede dobra nad zlom nalazi u liku pravednog i nevinog Joba koji je, upravo zahvaljujući iskustvu strahovitoga zla, shvatio da Bog beskrajno transcendira ljudsku spoznaju, bitak i moć, te da bi svako pripisivanje zla Bogu bilo ludost, a svako nijekanje Božjega postojanja zbog zla koje ga je zadesilo bezumlje. Job je shvatio da Božja pravednost i logos vladaju svime i da je konačna pobjeda dobra sigurna.

Ključne riječi
zlo; dobro; Bog; Toma Akvinski; stvaranje; providnost; teodiceja

Hrčak ID: 260164

URI
https://hrcak.srce.hr/260164

[engleski]

Posjeta: 0 *