Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.31820/pt.30.2.5

Vrijednosti i subjektivno iskustvo majčinstva kao prediktori samopoštovanja, samoefikasnosti i školskoga postignuća (pred)adolescenata

Ina Reić Ercegovac orcid id orcid.org/0000-0003-4228-6054 ; Sveučilište u Splitu, Filozofski fakultet, Split, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 381 Kb

str. 251-270

preuzimanja: 433

citiraj


Sažetak

Teorijski okvir ovoga rada sačinjavaju teorija univerzalnih sadržaja i strukture vrijednosti te model doživljaja roditeljstva kao polazište za istraživanje roditeljskih utjecaja na razvojne ishode adolescenata. Cilj je istraživanja bio ispitati odnos između univerzalnih vrijednosti majki i subjektivnoga doživljaja majčinstva te samopoštovanja, samoefikasnosti i školskoga postignuća (pred)adolescenata. U istraživanju su sudjelovale 234 dijade majka – dijete, a primijenjeni su sljedeći upitnici i skale samoprocjene: upitnici općih podataka za majku i adolescente, Upitnik samoefikasnosti za djecu, Skala samopoštovanja, Upitnik životnih vrijednosti te Skala osjećaja roditeljske kompetentnosti. Rezultati su potvrdili neke očekivane rodne razlike u adolescenata, kao i razlike u vrijednostima majki s obzirom na njihovu dob i razinu obrazovanja. Subjektivna procjena kompetentnosti majki značajno je korelirala s vrijednostima postignuća, moći te trijadom konzervativnih vrijednosti. Provedene regresijske analize pokazale su da se manji dio varijance samopoštovanja, samoefikasnosti i postignuća (pred)adolescenata može pripisati vrijednostima majki, pri čemu su najvažniju ulogu imale upravo konzervativne vrijednosti.

Ključne riječi

vrijednosti; roditeljstvo; (pred)adolescencija; samopoštovanje; samoefikasnost; školski uspjeh

Hrčak ID:

260447

URI

https://hrcak.srce.hr/260447

Datum izdavanja:

15.7.2021.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.225 *