Izvorni znanstveni članak
Osnovni problemi prometne integracije i jadranske orijentacije hrvatskoga poduzetničkog građanstva u XIX stoljeću
Mirko Valentić
; Institut za suvremenu povijest, Zagreb, SFRJ
Sažetak
Na podlozi arhivske građe i historiografske literature razmatraju se temeljna pitanja konstituiranja moderne građanske Hrvatske tijekom XIX stoljeća. Najveća pozornost posvećena je naporima domaćih snaga na našoj jadranskoj obali i u kontinentalnoj unutrašnjosti da tradicionalni promet zamijene željeznicom kao novom evropskom
prometnom tehnikom. Prikazani su najstariji planovi o izgradnji željezničkih pruga u Vojnoj krajini i Građanskoj Hrvatskoj, tijekom prve polovice XIX. st., s posebnim osvrtom na pitanje povezivanja vojnog Siska s jadranskim lukama u Senju i Rijeci. Analiziran je i utjecaj željezničke magistrale Beč — Trst (izgrađen od 1842. do 1857)
na planiranje novih željezničkih pruga u Hrvatskoj. Najopsežnija su autorova razmatranja o neuspjehu rješavanja složenih problema prometne integracije i jadranske orijentacije u Hrvatskoj nakon uspostave dualističkog sistema Austro-Ugarske Monarhije 1867/68. Najveća pozornost posvećena je pokušaju čelnika krajiške zemaljske
vlade u Zagrebu generala A. Mollinaryja da spasi »Krajišku željeznicu« kao osnovnu liniju prometne integracije Hrvatske.
Ključne riječi
hrvatska željeznica; prometna integracija Hrvatske
Hrčak ID:
107367
URI
Datum izdavanja:
15.11.1990.
Posjeta: 2.339 *