Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Uloga prosocijalnosti, empatije i sociometrijskog statusa učenika tipičnog razvoja u socijalizaciji učenika s teškoćama

Aldo Špelić ; Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, Odjel za odgojne i obrazovne znanosti, Nazorova 4, Pula, Hrvatska
Đeni Zuliani ; Sveučilište Jurja Dobrile, Odjel za odgojne i obrazovne znanosti, Pula, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 538 Kb

str. 100-114

preuzimanja: 787

citiraj


Sažetak

Istraživanje specifi čnosti obrazovne integracije određeno je pitanjem uloge prosocijalnosti, empatije i sociometrijskog statusa učenika tipičnog razvoja u međusobnom prihvaćanju i odbijanju učenika sa i bez teškoća u razvoju u integracijskim razrednima. Cilj je ispitati (1) uspješnost socijalizacije učenika s teškoćama u našem uzorku integracijskih razreda, te (2) značenja prosocijalnosti, empatije (empatijska briga i uživljavanje) i sociometrijskog statusa učenika tipičnog razvoja u međusobnom prihvaćanju i odbijanju učenika sa i bez teškoća u razvoju. Istraživanje je provedeno u četrnaest četvrtih integracijskih razreda u osnovnim školama u Puli i okolici koje je obuhvatilo učenike s teškoćama (N=19) i tipičnog razvoja (N=189) prosječne dobi M=10,71 (sd=0,48). Dobiveni rezultati na našem uzorku ukazuju nisku razinu socijalizacije učenika s teškoćama u integracijskim razredima, od njih devetnaest jedanaest predstavljaju ‘zvijezde odbijanja’. Kod učenika tipičnog razvoja obzirom na odbijanje učenika s teškoćama dobivena je značajna razlika u empatijskoj brizi u interakcijskom efektu s razinom njihove prosocijalnosti. Tako se odbijanje učenika tipičnog razvoja visoke prosocijalnosti može obrazložiti njihovom nižom razinom empatijske brige. Ovi rezultati govore u prilog važnost empatijske brige kao intrinzičnog motiva prosocijalnog ponašanja tipičnih učenika u razvoju bliskih odnosa sa učenicima s teškoćama. U odnosu na one koji odbijaju, učenici tipičnog razvoja koji biraju učenike s teškoćama imaju niži sociometrijski status, odnosno sami su loše prihvaćeni u tim integracijskim razredima. Kod učenika s teškoćama u njihovom odbijanju i prihvaćanju posebnu važnost ima sociometrijski status učenika tipičnog razvoja, tako učenike koji oni biraju karakterizira viša, dok one koje odbijaju niža razina sociometrijskog statusa. Posebno je važno zapažanje da učenici s teškoćama biraju one učenike koje karakterizira niža razina empatije i empatijske brige. Dobiveni rezultati ukazuju da prosocijalnost, empatijska briga i sociometrijski status učenika tipičnog razvoja predstavljaju važne varijable koje na različite načine sudjeluju u izgradnji odnosa učenika sa i bez teškoća u integracijskim razredima.

Ključne riječi

prosocijalnost; empatija; sociometrijski status; obrazovna integracija; rana školska dob

Hrčak ID:

112815

URI

https://hrcak.srce.hr/112815

Datum izdavanja:

15.1.2014.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.018 *